British Aerospace Avro RJ100 fra BRA. (Foto: © Thorbjørn Brunander Sund | Danish Aviation Photo)

Svensk flyselskab har sat samtlige jetfly til salg

Kriseramte BRA forventer at have solgt samtlige 10 Avro RJ-fly i løbet af det næste halve år. Dermed har selskabet kun 13 fly tilbage.

Det svenske regionale flyselskab Braathens Regional Airlines, der markedsfører sig som BRA, kommer til at stå uden jetfly ved udgangen af første kvartal næste år.

Selskabet har nemlig sat sine 10 British Aerospace Avro RJ-fly til salg gennem Skyworld Aviation. De 10 Avro RJ-fly, der består af otte Avro RJ100 og to Avro RJ85, har en gennemsnitsalder på 24 år, og med fire brændstofslugende motorer er de særdeles dyre i både drift og vedligeholdelse.

Ifølge Skyworld Aviation skal flyene tages ud af drift i løbet af fjerde kvartal i år samt i første kvartal næste år. Salgsmaterialet nævner, at der er fly, der er skrotningsparate, mens andre stadig vil kunne anvendes i drift. Med flyene følger ekstra motorer, reservedele og værktøj.

“Vort samarbejde går mange år tilbage, idet vi har arrangeret mange leasing- og salgstransaktioner på vegne af flyselskabet og associerede virksomheder. Det glæder os, at vi har fået muligheden for at arbejde med Braathens igen i forbindelse med denne nye sag,” lyder det fra Skyworld Aviation.

Flysalg betyder fyringer
De 10 Avro RJ-fly benytter BRA i dag på svenske indenrigsruter, regionale ruter samt på charterflyvninger for skandinaviske rejsearrangører. Lørdag den 10. august oplevede BRA en af de dage, der ikke gør det vanskeligt at tage beslutningen om at tage flyene ud af flåden. Her måtte to Avro-fly i løbet af halvandentime sikkerhedslande i Malmø Lufthavn med motordefekter undervejs på charterflyvninger til Grækenland og Kroatien fra Gøteborg.

I foråret meddelte BRA, at 350 ud af omkring 1.000 ansatte skal afskediges som følge af planerne om at udfase Avro RJ-flyene. Fyringerne kommer til at berøre piloter, kabineansatte og administrationsmedarbejdere til jetflyene.

Udover de 10 Avro RJ-jetfly beskæftiger BRA selv 13 nyere ATR 72 med en gennemsnitsalder på 4,7 år. Herudover opererer Amapola Fly fire Fokker F50, der er lige omkring 30 år i gennemsnit.

Allerede tilbage i 2011 afgav BRA ordre på 10 moderne C-Series fly (nu Airbus A220, red.), men i 2017 valgte selskabet at udskyde leveringen af flyene, som følge af usikkerhed omkring indførelsen af en svensk flyafgift. I foråret 2019 blev ordren på A220-flyene endegyldigt annulleret som følge af økonomiske udfordringer i det svenske flyselskab.

 

Relaterede artikler:

Sort lørdag for BRA

Massefyringer i svensk flyselskab

BRA udskyder fly-levering