(Arkivfoto: SAS-fly i Stockholm Arlanda-lufthavnen)

Svensk forbrugerombudsmand truer SAS med millionbøder

Konsumentombudsmannen i Sverige kræver, at SAS yder refusion til kunderne ved aflyste fly inden for syv dage. Ellers vil flyselskabet få en bøde på én million svenske kroner om måneden.

SAS knokler i øjeblikket på at tilbagebetale penge til kunderne for aflyste flyrejser som følge af coronapandemien. Mange af kunderne har ikke fået refunderet rejsen i tide, og det har betydet, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i Danmark har truet med bødestraf.

Nu lægger også Sverige pres på SAS. Her siger den svenske forbrugerombudsmand, at flyselskabet ikke må være længere end syv dage om at tilbagebetale pengene for aflyste fly. Hvis SAS overtræder tidsfristen, vil den svenske tilsynsmyndighed udstede en bødestraf på én million svenske kroner (719.000 danske kroner, red.) om måneden.

”Mange forbrugere har kontaktet os og været spørgende og kede af, at de ikke får deres penge tilbage fra SAS. Det svenske forbrugeragenturs mission er at beskytte forbrugernes interesser. I denne sag er de juridiske regler, der skal beskytte forbrugerne, krystalklare, og refusion skal ske inden for syv dage. Der er ingen undtagelser,” siger Gunnar Wikström, procesrådgiver hos Konsumentombudsmannen, KO.

Hos SAS er man bevidst om, at mange kunder mangler at modtage refusion. Flyselskabet understreger dog, at alle kunder, der har krav på det, får penge tilbage.

”Jeg forstår, at der er mange, der føler sig frustrerede, men alle, der har krav til os på grund af aflyste fly, får deres penge tilbage. Hvad vi ikke formår, er at gøre det inden for syv dage, men vi gør alt for at fremskynde processen,” siger Freja Annamatz, pressechef for SAS i Sverige, til SVT.

Kræver korrekt SAS-information
Den svenske forbrugerombudsmand har sendt to påbud til SAS, hvor det første vedrører refusion af aflyste flyrejser. SAS har ikke tilbagebetalt penge til alle de kunder, der har fået aflyst fly. I henhold til EU-forordning 261/2004 skal flyselskaberne refundere pengene senest syv dage efter en aflyst flyafgang. Men mange af kunderne har ventet meget længere.

Det er i dette tilfælde, at den svenske tilsynsmyndighed nu truer SAS med en månedlig millionbøde. Flyselskabet kan blive tvunget til at betale bøden, men det er en domstol, som skal afgøre, hvorvidt bødestraffen skal eksekveres.

I det andet påbud fra Konsumentombudsmannen lyder det, at SAS skal informere klart om, at passagerer, der har købt flyrejsen via et rejsebureau, har ret til at få refunderet pengene direkte fra flyselskabet for en aflyst afgang.

Det er imidlertid ikke tilladt for SAS at give indtryk af, at forbrugerne skal henvende sig til rejsebureauet. Overholder SAS ikke kravet om korrekt kundeinformation, kan flyselskabet af retten også ved dette påbud blive pålagt en bøde på én million svenske kroner.

Strengene bødekrav fra dansk side
Det svenske tilsynsmyndigheds trussel om bødestraf på én million svenske kroner ved for sene refusioner er småt i forhold til det, der lægges op til fra Danmark side.

SAS havde fra midten af oktober én måned til at behandle 95.000 refusionskrav fra danske passagerer. Ellers vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen under Transport- og Boligministeriet overveje at politianmelde SAS. Og dette kan resultere i bødestraf på 10.000 til 20.000 danske kroner per passager. 

 

Relaterede artikler:

Hver tredje kunde får ikke fuld refusion fra SAS

SAS forsøgte at hemmeligholde detaljer om refusionskrav

SAS åbner for refunderinger

Flyselskaber får en frist på 45 dage