Svenskere fortsætter flådefornyelse

Svenske Braathens Regional fortsætter med at købe spritnye ATR72-fly til sin flådefornyelse. Fly, som storkunden SAS foretrækker.

Turbopropmaskinen ATR72 er en populær flytype på de skandinaviske breddegradder. Og nu kommer der endnu flere eksemplarer af den populære italiensk-franske fly til Skandinavien. Svenske Braathens Regional har nemlig underskrevet en aftale med ATR om køb af fire spritnye ATR72-600 fly til levering i andet halvår 2016.

De fire fly følger i hjulene på fem ATR72-600 fly, som Braathens Regional bestilte på dette års Paris Airshow til levering i år og næste år. Det første fly er leveret. De fire nye bestillinger er konvertering af dele af en option på 10 fly, som fulgte med, da man indgik den første aftale om de fem fly.

De ni nye fly får plads til 72 passagerer hver og skal være med til at forny Braathens Regional’s flåde. I første omgang skal de erstatte en række aldrende SAAB 2000-turbopropfly og på sigt også afløse nogle af Braathens Regional’s ATR72-500 fly.

Braathens Regional opererer fire SAAB 2000-fly for SAS samt SAAB 2000, ATR72-500 og ATR72-600 fly for søsterselskaberne Malmø Aviation og Sverigesflyg.

Flyvninger for SAS
Ved at vælge ATR72-600 fly, så ruster Braathens Regional sig til at kunne forsvare nogle af de flyvninger, som selskabet udfører for SAS. Det er nemlig den flytype, som SAS gerne ser, at selskabets regionale underleverandører anvender. Derfor har danske Jet Time otte ATR72-600 fly til sine flyvninger for SAS, ligesom britiske Flybe har anskaffet sig ATR72-600 fly til at kunne arbejde for SAS.

Jet Time, Danish Air Transport og Alsie Express er desuden blandt de skandinaviske brugere af ældre ATR72-modeller.