SAS Airbus A320-200. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Sydbank: Fortsat SAS-fremgang

Et overskud på 1,2 milliarder kroner og et endnu bedre resultat næste år. Det er Sydbanks forventninger til SAS-regnskabet, der fremlægges i morgen.

Når SAS i morgen klokken otte giver børserne i Danmark, Norge og Sverige besked om resultatet af regnskabsåret 2014/15, så vil det sandsynligvis være med gode nyheder for selskabets ellers hårdtprøvede aktionærer.

SAS kommer nemlig sandsynligvis ud af regnskabsåret med et overskud før skat på over 1,2 mia. svenske kroner – svarende til knap 1 mia. danske kroner. Det er forventningen hos Sydbank, der er en af de få danske banker, der følger SAS-aktien regelmæssigt. For de fleste banker og aktieanalytikere er det et papir, der ikke er så interessant at følge, da den ikke handles særlig meget og har en lille børsværdi sammenlignet med andre transportaktier.

Uanset præcis hvad resultatet bliver, så vil der være tale om en markant forbedring i forhold til forrige regnskabsårs minus på 918 mio. svenske kroner før skat.

Sydbank forventer, at fjerde kvartal har budt på stort set uændrede passagerindtægter i forhold til samme kvartal året før. Det vil sige i størrelsesordenen 8,4 mia. svenske kroner. Til gengæld er omkostningerne sandsynligvis blevet reduceret gevaldigt. De løbende effektiviseringer som led i 4X Next Generation-spareplanen bør ifølge Sydbank sænke omkostningerne med omkring 250 mio. svenske kroner. Den helt store motor forventer banken dog bliver de lavere udgifter til brændstof som følge af de faldende oliepriser. Her forventer Sydbank, at SAS vil hente et fald i omkostningerne på omkring 800 mio. svenske kroner.

I fjerde kvartal i regnskabsåret 2013/14 brugte SAS 1,1 mia. kroner på restruktureringer i forbindelse med gennemførelsen af spareplanen 4X Next Generation. De omkostninger har selskabet ikke haft i fjerde kvartal i 2014/15. Det vil spille positivt ind. Der har dog været en række engangsomkostninger i fjerde kvartal på i alt omkring 200 mio. svenske kroner. Det er omkostninger i forbindelse med pilotbesparelser samt udgifter i forbindelse med Estonian Airs konkurs og frasalget af Blue1. Sydbank forventer, at de to ting har kostet SAS henholdsvis 30 mio. og 90 mio. svenske kroner.

Bliver konkurreret væk
Brændstofprisfaldene forplanter sig tydeligere til flyselskabernes omkostninger i de kommende kvartaler, og det kan skærpe priskonkurrencen, vurderer Sydbank. British Airways forventer, at kunderne får lov til at beholde 80-85 procent af brændstofprisbesparelserne, og det indikerer trods alt, at ikke hele fordelen bliver konkurreret væk. Lavprisselskaber som blandt andet Ryanair har også indikeret, at en stor del af fordelen bliver givet videre til kunderne, så banken forudser en fortsat skarp konkurrence på de europæiske flyvninger.

I Norden vil de noget mildere konkurrenceforhold på skandinaviske flyvninger formentlig fortsætte – mens Ryanairs oprustning i København giver anledning til mere bekymring. Både Norwegians og SAS’ langdistancesatsninger vil skærpe konkurrencen på disse flyvninger – men i kraft af større volumen, og attraktionen ved direkte flyvninger, kan satsningerne alligevel støtte indtjeningen, vurderer Sydbank.

Medvind fra lavere brændstofpriser
Når man ser frem mod det igangværende regnskabsår 2015/16, så forventer Sydbank, at medvind fra lavere brændstofpriser giver et markant indtjeningsrygstød, ligesom 4X Next Generation skal sænke omkostningerne med 1 mia. svenske kroner i 2015/16. Til gengæld kommer der pres på yielden, når kunderne skal have gavn af brændstofprisfaldene.

Samlet forventer banken dog en positiv effekt, og SAS’ prognose fra årets start bør minimum pege mod ”overskud”. Sydbank estimerer på nuværende tidspunkt, at SAS kommer ud af året med et resultat før skat på knap to milliarder svenske kroner.

Foto: Morten Lund Madsen.