Sydbank: Venter pæn SAS-vækst i juli

Når SAS i morgen vil offentliggøre trafiktallene for juli måned, venter Sydbank en pæn vækst trods et meget konkurrenceudsat marked.

Konkurrencen i luftfartsmarkedet er mere intens end nogensinde før. Det har også betydet, at Lufthansa-gruppen og Air France-KLM for nylig har måttet nedjustere de to luftfartskoncerners forventninger til regnskabsåret 2014. Det samme er tilfældet med Finnair.

Men trods disse dystre meldinger fra markedet, forventer chefanalytiker Jacob Pedersen fra Sydbank, at SAS får en juli måned med pæn trafikvækst. Sydbank regner med en trafikvækst på hele syv procent.

“Vi forventer, at trafikvæksten har været højere end kapacitetsvæksten affødt af nye destinationer og lavere billetpriser,“ skriver Jacob Pedersen i det såkaldte Aktieudsyn fra Sydbank.

Konkurrencesituationen har i det meste af foråret betydet, at den gennemsnitlige billetindtægt er faldet måned efter måned, men baseret på tidligere meldinger lader det til, at SAS i sommermånederne i højere grad har været i stand til at modstå prispresset fra markedet.

“Vi vurderer, at det i høj grad kan tilskrives SAS´ bedre håndtering af den nye og mere aggressive markedsstrategi, da det faktisk står i kontrast til meldinger fra Lufthansa og Air France-KLM, der begge har meldt om et væsentligt svækket yieldmiljø på flere langdistanceflyvninger i juni,“ hedder det fra chefanalytikeren.

Konkurrence fra lavprisflyselskaber
Sydbank noterer sig samtidig, at konkurrenterne venter et større prispres i løbet af vintertrafikprogrammet, hvorfor kapacitetsvæksten vil blive sænket.

Det samme er dog ikke tilfældet med Ryanair, der ventes at øge produktionen med otte procent i hele vinterhalvåret.

“Det vil lægge ekstra pres på priserne i sektoren generelt – nøjagtig som vi så det i efteråret og vinteren 2013,“ er Jacob Pedersens vurdering.

Udover konkurrencen fra de rendyrkede lavprisflyselskaber vil SAS også møde øget konkurrence fra de traditionelle netværksselskaber som Air France-KLM og Lufthansa-gruppen, der fortsætter med at flytte trafik på føderuterne fra hovedselskabet over til lavprisenheder i de to koncerner. Dermed kan flysæderne produceres billigere, og enhedsomkostningerne vil dermed blive sænket.