En Jetstream 31 fra BAE Systems. Foto: BAE Systems

Tester ubemandede flyvninger med Jetstream-fly

Britiske BAE Systems har indledt testforsøg med ubemandede fly af typen Jetstream 31. Der skal gennemføres 17 flyvninger, hvor piloter og ingeniører i kabinen overvåger turene.

Flyvninger helt uden piloter i cockpittet er flere gange blevet nævnt som et muligt scenarie på et tidspunkt mange år ud i fremtiden.

Hos BAE Systems i Storbritannien arbejder man fokuseret på at vurdere, hvorvidt fly uden piloter kan have en fremtid. I den forbindelse har forskere og ingeniører hos den britiske virksomhed indledt testforsøg med en Jetstream 31.

Forsøgene udføres med udgangspunkt fra selskabets ingeniør- og produktionsanlæg for militærfly i Warton, Lancashire. Forsøgene har en pris på cirka 400.000 pund (3,6 millioner kroner, red.). Der skal udføres i alt 17 flyvninger, hvor ingeniørerne skal vurdere modenheden og sikkerheden af drift af autonome luftteknologier styret af en satellit-kommunikationsbaseret forbindelse.

I testforsøgene indgår også brugen af et kamera i stedet for radar ved arbejde med at holde flyet på afstand af andre fly og voldsomme vejrforhold. Forsøgsresultaterne skal indikere, i hvilken retning BAE Systems skal gå i fremtiden i forhold til programmer for ubemandede flyvninger.

Halvanden times flyvninger
Med på testflyvningerne er to ingeniører, der sammen med flyveleder-eksperter i den britiske lufttrafiktjeneste NATS løbende vurderer teknologiens formåen. Flyvningerne varer halvanden time og foregår i ikke-overbelastet luftrum på en rute fra Warton til Inverness i Skotland. En tur på cirka 485 kilometer i 15.000 fod (4.570 meter, red.).

Der er også to piloter med om bord, der styrer flyet ved start og landing. Når flyet er kommet op i højden og i kontrolleret luftrum, flyver det selv. Turene bliver også overvåget på jorden af forskellige observatører.

Testflyet har påmonteret en flyidentifikationsantenne, som registrerer andre flys transpondersignaler. Føromtalte kamera er monteret i cockpittet og fungerer som et ”elektronisk øje”, der altså skal være med til at skabe en sikker flyvning uden om forskellige farer.

”En spændende tid”
BAE Systems ser frem til at gennemføre testflyvningerne, der i sidste ende skal indikere, om der er en reel fremtid med ubemandede flyvninger.

”Vores prioritet er som altid at demonstrere sikker og effektiv drift af autonome systemer, og sammen med NATS arbejder vi hen imod muligheden for at anvende vores egne ubemandede systemer i et stærkt kontrolleret miljø i Storbritannien,” siger Maureen Mccue, chef for forskning og teknologi i BAE Systems.

”Forsøgene er en spændende tid og vil give os teknologiske muligheder, der kan anvendes på vores egne bemandede og ubemandede fly, samt potentielt gøre det muligt for os at bringe nogle nye ubemandede flyteknologier på markedet.”

Hos NATS er man glade for at være med til at afprøve nye og avancerede måder til at understøtte udviklingen af ubemandede luftfartøjer.

”Vi er meget glade for at have støttet vores kolleger i BAE Systems i dette forsøg med flyoperationer af denne skala og arbejder i øjeblikket med resten af ​​industrien for at blive enige om, hvordan denne spændende teknologi kan realiseres fuldt ud og integreres sikkert i konventionel luftfart,” siger Alastair Muir, områdedirektør for Prestwick hos NATS.

 

Relaterede artikler:

Amerikansk forsøg med robotter i cockpittet

Ekspert: Pilotløse passagerfly klar i 2030

Fjernstyret passagerfly landede på Lofoten