Fly fra Thai Airways (Foto: CAAi)

Thai i svære forhandlinger med leasingselskaber

Den 17. august skal domstol tage endelig stilling til Thai Airways’ rekonstruktionsplan. Selskabet forhandler med flyleasingselskaber om at godkende planen og udskyde betalinger.

Thai Airways forhandler i øjeblikket med en række flyleasingselskaber om udskydelse af betaling på leasingkontrakter og forsøger samtidig at få leasingselskaberns opbakning til den rekonstruktionsplan, som det kriseramte flyselskab har fremlagt.

Thai Airways har anmodet om, at betalinger på leasingkontrakter bliver udskudt et helt år, men det vil de fleste af leasingselskaberne formentlig modsætte sig. I første omgang vil de sandsynligvis kun gå med til en udsættelse indtil september, skriver luftfartsmediet Flight Global.

Den centrale thailandske konkursdomstol godkendte i maj Thai Airways’ rekonstruktionsplan, hvorefter selskabets kreditorer, herunder leasingselskaberne, officielt blev informeret om planen og fik mulighed for at komme med indsigelser.

Leasingselskaber uden handlemuligheder
Planen skal nu gennem en høring i retten den 17. august, hvor konkursdomstolen tager stilling til eventuelle indsigelser, før den kan endeligt godkendes og gennemføres.

Flyleasingselskaberne har ifølge lovgivningen ikke mulighed for at modtage betaling på leasingkontrakterne før efter denne dato, og dermed kan leasingselskaberne lige så gå med til at udskyde betalingen til september, forklarer kilder til Flight Global.

Thai Airways har i øjeblikket suspenderet alle internationale flyvninger indtil september.

De over 10 forskellige flyleasingselskaber, som Thai Airways har kontrakt med, er reelt uden handlemuligheder i øjeblikket, da de heller ikke har ret til at kræve de leasede fly tilbage under høringsperioden.

Uklar situation
Kilder siger til Flight Global, at det fortsat er uklart, hvad der vil ske efter retsmødet den 17. august.

”Det afhænger af, hvor mange kreditorer de (Thai Airways, red.) kan overbevise om at godkende deres rekonstruktionsplan. Hvis der er et flertal, der er enige om planen, vil den blive gennemført, men hvis den ikke godkendes af et flertal, ved vi ikke, hvad der vil ske,” siger en anonym kilde.

Ingen betalinger i over et år
Mens de fleste leasingselskaber ikke afslører detaljer om deres forhandlinger med Thai Airways, har ét af dem – Amedeo – via en børsmeddelelse den 16. juli givet nogle detaljer.

Amedeo leaser fire Airbus A350-900 til Thai Airways og meddeler, at selskabet ikke har modtaget betalinger på leasingkontrakterne siden den 22. maj 2019.

Amedeo siger, at det forhandler med långiverne til de fire fly, der er leaset til Thai Airways, og afventer yderligere nyheder om rekonstruktionsplanen.

Det fremgår også, at Amedeo tilbage i maj forhandlede med det thailandske flyselskab om en delvis udsættelse af betalinger i seks måneder fra april, men Amedeo modtog aldrig de nødvendige underskrifter på dokumenterne fra Thai Airways.

Thai Airways International, som er Thais langdistanceselskab, har i dag 75 fly i sin flåde – heriblandt 12 Airbus A350, seks Airbus A380, 15 Airbus A330, otte Boeing 747, 26 Boeing 777 og otte Boeing 787.

 

Relaterede artikler:

Thai Airways kan flyve videre under konkursbeskyttelse

Thai Airways: Noget af konkurrencepresset er væk

Nyt stort kvartalsunderskud i Thai Airways