Billund-selskabet Global Reach Aviation har indledt et samarbejde med Copenhagen AirTaxi om operationen af to Bombardier CRJ200-fly.
Flyselskaber, der ønsker at beskæftige sig med kommerciel flytransport, skal være i besiddelse af en driftstilladelse, der i Danmark udstedes af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen.
En sådan licens har Copenhagen AirTaxi haft i mange år, men den har været begrænset til fly med en maksimal takeoff vægt på 10 tons (MTOM) og indrettet med under 20 sæder.
Nu har det Roskilde-baserede flyselskab fået udvidet licensen til at omfatte store fly med over 10 tons i startvægt og flere end 20 sæder. Det skyldes et nyt strategisk samarbejde med Global Reach Aviation, der hører hjemme i Billund.
Fra tysk til dansk licens
Global Reach Aviation har i flere år opereret på en tysk driftstilladelse hos ProAir Aviation, men fremover skal selskabets to 50-sæders Bombardier CRJ200 opereres på Copenhagen AirTaxi´s driftstilladelse. Flyene, der i daglig tale kaldes Diana og Charlie, har hos den tyske operatør været indregistreret som D-AGRA og D-ANSK.
”Det er begyndelsen på et stærkt samarbejde, hvor synergien mellem vores selskaber er mange. De seneste to år og lidt til har vi fløjet på tysk AOC, og det har fungeret. Dog har vi gerne villet finde en samarbejdspartner, hvor vi har flere fælles interesser, blandt andet et ansvar for at uddanne nye piloter på en forsvarlig måde,” siger Jacob Rasmussen, der er administrerende direktør i Global Reach Aviation.
Global Reach Avaition, der flyver ad hoc charter for sporthold, musikgrupper og virksomheder, er etableret i 2015 af Camilla Engelbredt og Jacob Rasmussen, der begge tidligere har været aktive kaptajner hos Cimber-selskaberne, der også benyttede samme flytype.
Et af selskabets to fly (D-ANSK, red.) har sågar fra 2006 til 2015 været beskæftiget hos først Cimber Air, dernæst Cimber Sterling samt til sidst Cimber A/S.
Operatørerfaring i Roskilde
Copenhagen AirTaxi, der er det ældste privatejede flyselskab i Danmark, blev etableret i 1961 og drives i dag af tredje generation. Selskabet tilbyder alt godt fra luftfartens verden, lige fra flyudlejning, rundflyvning og charterflyvninger gennem eget flyselskab, flyservice samt flymanagement til køb og salg af fly og uddannelse af piloter.
Herudover driver Copenhagen AirTaxi også sæsonruterne til Anholt og Læsø.
”Jeg ser de to selskaber som meget ens. Vi har nogle gode gedigne grundholdninger om, hvordan vi gerne vil drive virksomhed, blandt andet hvordan vi skaber en god stemning i virksomheden og blandt medarbejdere og elever. Hos Copenhagen AirTaxi har vi mange års erfaring som operatør samt erfaring med at uddanne nye piloter, hvor Global Reach Aviation opererer en anden og større flytype og har den internationale dimension med,” forklarer Jimmy Arly Larsen, der er medejer af Copenhagen AirTaxi.
Tidligere har Copenhagen AirTaxi et samarbejde med Blackbird Air i Billund, der er ejet af Bestseller-milliardæren Anders Holch Povlsen, om salg af flyvninger.
Relaterede artikler:
Dansk flyselskab går fra minus til plus