Boeings faciliteter i Salt Lake City. (Foto: Boeing | PR)

Topchefer kræver møde med Boeings bestyrelse

Koncernchef David Calhoun bliver sat uden for døren, når topfigurer fra flere af Boeings store kunder mødes med bestyrelsesformand Larry Kellner for at drøfte flyproducentens udfordringer.

I de senere år Boeing været ramt af forskellige vanskeligheder i produktionen, haft svært ved at indfri løfter om leverancer og måttet tackle efterdønningerne af de to 737 MAX 8-styrt i Indonesien i 2018 og i Etiopien i 2019, der kostede i alt 346 mennesker livet.

Da et panel, døren ved en nødudgang samt stoleryggen på et ledigt sæde blev revet af skroget på et Boeing 737 MAX 9-fly fra Alaska Airlines, der var på fra Portland (PDX) i Oregon til Ontario (ONT) i Californien den 5. januar i år varslede det dog nye problemer for den amerikanske flyproducent.

Siden har kritikken ramt Boeing fra flere sider, ligesom både National Transportation Safety Board (NTSB), der er den amerikanske havarikommission, og landets civile luftfartsmyndigheder FAA har gravet i, hvad der skete før og under flyvningen med Alaska Airlines.

Sætter navn på fire af selskaberne
Senest er det topchefer fra en række store flyselskaber, der har bedt om et mødes med Boeings bestyrelsesformand Larry Kellner uden, at koncernchef David Calhoun sidder med ved bordet og deltager i diskussionerne.

De ønsker at drøfte deres frustration over Alaska Airlines-hændelsen, forsinkede leverancer og kvaliteten af flyene. Det forlyder, at kunderne mener, at Kellner vil have forståelse for deres synspunkter, fordi han tidligere har været koncernchef for Continental Airlines.

Ifølge Reuters drejer det sig om koncerncheferne fra American Airlines, United Airlines, Southwest Airlines og Alaska Airlines, mens anonyme kilder med kendskab til forløbet fortæller, at topchefer fra flere store flyselskaber fra andre lande ligeledes vil deltage.

I tillæg hertil ventes en unavngiven direktør fra Boeing også at være til stede under drøftelserne.

Ikke nødvendigvis et godt tegn
En talsperson fra flyproducenten fortæller, at David Calhoun er bekendt med mødet og tilsyneladende støtter initiativet.

Over for nyhedsbureauet forklarer en amerikanske analytiker fra Wall Street, at det potentielt kan være ildevarslende for Calhouns fremtid som koncernchef, at en række af Boeings kunder vælger at gå uden om ham og direkte til bestyrelsesformanden.

Hverken American Airlines, United Airlines eller Alaska Airlines har ønsket at knytte en kommentar til mødet, mens Southwest Airlines er kommet med en kort udtalelse, hvori det lyder, at selskabet løbende og hyppigt er i kontakt med Boeing, og sådan vil det fortsætte.

O’Leary har mødtes med Boeing i Irland
I denne uge har koncernchef Michael O’Leary mødtes med ledende repræsentanter fra Boeing i Dublin som følge af, at lavprisselskabet igennem en længere periode haft været frustreret over forsinkelser i flyleverancerne fra producenten.

Derudover var Alaska Airlines-hændelsen og certificeringen af Boeings 737 MAX 10-flytypen også på dagsordenen, bekræfter O’Leary.


Relaterede artikler:

NTSB vil igangsætte høring om Boeing-hændelse

Ny Boeing-kritik: Topledelsen bør udskiftes

Boeing-krisen: MAX 9 kan komme tilbage i luften