Finnair Airbus A330-300 i Hamad International Airport i Doha (Foto: Joakim J. Hvistendahl)

Trafik til Mellemøsten overstiger Nordamerika

Finnair mangler stadig 27 procent af passagererne, hvilket skyldes den reducerede kapacitet i Asien-trafikken. Nu er markedet til Qatar, Dubai og Tel Aviv større end de nordamerikanske ruter.

Da Finnair den 7. februar 2020 offentliggjorde trafiktallene for januar 2020, blev COVID-19 ikke nævnt med ét ord. Sidenhen har der stået COVID-19 og siden februar sidste år “lukket russisk luftrum” i de fleste af månedsrapporterne fra det finske Oneworld-selskab.

Årets passagertrafik i januar er da også faldet fra 1.122.000 passagerer i januar 2020 til 816.200 i dette års januar. Det svarer til et passagertab på 27,2 procent.

“Den negative indvirkning af den russiske lukning af luftrummet på den asiatiske passagertrafik, som stadig er påvirket af COVID-19-pandemien, var synlig i januar. De afstandsbaserede rapporterede trafiktal (udbudte passagersædekilometer, red.) tager ikke højde for længere flyveruter forårsaget af luftrumslukningen, da de er baseret på Great-Circle distancetal,” skriver Finnair.

Tallene viser i øvrigt, at Finnair i januar transporterede 108.500 passagerer til og fra Asien, som før coronapandemien var det vigtigste marked, idet hele rutenetværket var opbygget omkring denne nichemarked. I januar 2020 var der til sammenligning 223.800 Asien-rejsende, der typisk også figurerede i Finnairs europæiske statistikker, da det er passagerer, der skal videre ned i Europa eller kommer nede fra Europa.

Mellemøsten overstiger Nordamerika
Finnair har været nødsaget til at kompensere for det asiatiske trafiktab ved at wetlease fly til andre selskaber samt omlægge trafikken til andre markeder. Finnair har således styrket det nordamerikanske marked og har indgået et tæt samarbejde med Qatar Airways om at flyve codeshare på nye ruter til Doha fra både København, Stockholm og Helsinki.

I januar er denne trafik for første gang separat registreret, og det fremgår, at Finnair transporterede 47.800 passagerer til Mellemøsten, hvilket også inkluderer selskabets ruter til Dubai og Tel Aviv. Dermed er trafikken til og fra Mellemøsten blevet næsten dobbelt så stor som den nordamerikanske trafik, hvor der blev registeret 27.300 passagerer i januar.

Samlet udbød Finnair i januar 2.892, millioner passagersædekilometer, hvoraf 2.087,4 millioner var indtægtsbærende. Dermed landede den samlede belægning på 72,2 procent, og det var 5,8 procentpoint lavere end i januar 2020, hvor Finnair solgte 78,0 procent af den udbudte kapacitet.

 

Relaterede artikler:

Finnair stadig under 10 millioner passagerer

Finnair mangler stadig hver tredje passager

Finnair er på 60 procent af 2019-niveauet