Københavns Lufthavn sikrede med en passagervækst på hele 6,2 procent den travleste oktober måned nogensinde i lufthavnens historie, hvilket i høj grad skyldes solid vækst på de interkontinentale og europæiske ruter.
I starten af 2014 præsenterede Københavns Lufthavn sin nye plan for fremtiden, der indenfor en årrække næsten skulle fordoble lufthavnens passagerer op til 40 millioner årligt, og et af de første tiltag i denne var en udvidelse af den såkaldte Finger C, der hovedsageligt benyttes til interkontinentale ruter. Efter næsten halvandet års byggeri stod den 2900 kvadratmeter udvidelse til en værdi af op imod 250 millioner kroner færdig i år, og allerede nu ser CPH ud til at høste frugterne af denne.
I hvert fald viser nye trafiktal den travleste oktober måned nogensinde i København Lufthavns halvfemsårige historie med i alt 2.476.553 passagerer, hvilket er en stigning på hele 6,2 procent fra året forinden. Heriblandt er den interkontinentale trafik vokset med hele 7,1 procent og dette tilegner hovedstadslufthavnen den nye strategi, som dermed er kommet godt fra start.
”Den solide internationale trafikvækst på 7,1 procent understreger vigtigheden af vores plan om, hvordan vi i de kommende årtier kan udbygge lufthavnen og vokse fra 25 til 40 millioner passager årligt. Vi har udvidet den ene hovedbane og udbygget den interkontinentale Finger C med 6.300 ekstra kvadratmeter for at gøre plads til væksten og de største passagerfly,” siger administrerende direktør Thomas Woldbye i en pressemeddelelse.
Det er blandt andre nye langdistanceruter til Shanghai, San Francisco og New York fra SAS, samt Air Canadas ugentlige flyvning til Toronto, der har været med til at gøre det historiske resultat muligt, men også Europatrafikken, hvor London endnu engang er at finde som topdestination, har med en lignende samlet stigning på 7,1 procent sikret fremgangen. Til gengæld er både indenrigstrafikken og transfer faldet med henholdsvis 5 og 3,7 procent, noget som CPH begrunder med mindre kapacitet.
Hele oktobers resultat betyder, at 22.607.558 passager til dato har rejst igennem lufthavnen i 2015, en vækst på 2,5 procent fra 2014.
Forventer flere ruter næste år
Det er dog klart, at fremgangen skal fortsætte i længere tid, hvis målet om de 40 millioner årlige passagerer skal nås, og derfor forventer Københavns Lufthavn også til næste år at udvide sit langdistancerutenetværk.
Ombygningen af Finger C betyder nemlig, at CPH nu er klar til at betjene de allerstørste passagerfly, og allerede fra 1. december vil et Airbus A380, der er verdens største passagerfly, for første gang nogensinde lette fra hovedstadslufthavnen, når Emirates indsætter dette på ruten til Dubai. Derudover vil SAS efter årsskiftet åbne nye ruter ud af København til Miami og Boston og Norwegian til Boston.
”I det seneste årti er antallet af langruter fra CPH og ud i verden fordoblet og runder næste år 34. Flere ruter og frekvenser er godt nyt for Danmark. Det betyder, at vi kan trække flere turister og forretningsrejsende til landet, at virksomheder i hele Danmark får bedre mulig for at drive global forretning, og at danske ferierejsende får endnu flere rejsemål at vælge imellem,” siger Thomas Woldbye.
Fortsætter fremgangen året ud, vil Københavns Lufthavn for femte år i træk sætte passagerrekord. Lufthavnen rundede sidste år for første gang nogensinde 25 millioner passager.