Tre mio. SAS-kunder kan ikke booke bonusbilletter

I denne uge har det ikke været muligt for de knap 3 mio. medlemmer af SAS EuroBonus at booke nye bonusrejser. De tekniske problemer ventes først løst i løbet af weekenden.

SAS har i løbet af ugen modtaget en del kritik på Facebook og via andre kanaler, da det ikke har været muligt for de omkring 3 mio. kunder i SAS EuroBonus loyalitetsprogrammet at booke bonusrejser.

Det har heller ikke været muligt at booke hotel samt købe gavekort for sine bonuspoint, ligesom adgangen til EuroBonus webshoppen har været lukket.

Forklaringen er, at hele IT-systemet bag EuroBonus-løsningen gik ned i mandags som følge af kraftig overbelastning.

“EuroBonus har siden i mandags været nede på grund af en overbelastningsfejl, og vi har løbende arbejdet på at rette fejlen. Det er dog en længere proces, så vi forventer først at være oppe at køre igen på mandag,“ siger pressechef Trine Kromann-Mikkelsen fra SAS i Danmark.

Pressechefen beklager overfor de mange EuroBonus-kunder, men understreger samtidig, at der kun i stærkt begrænset omfang har været mulighed for at booke via andre kanaler, således at hovedparten af de pladser, der var ledige først på ugen, stadig vil være tilgængelige, når bookingsystemet åbner op igen.

Utålmodige kunder
På Facebook-siden har SAS haft travlt med at besvare henvendelser fra utålmodige kunder, der ikke har kunnet booke de ønskede bonusbilletter.

Tilsyneladende har kunderne i første omgang fået oplyst, at man skulle kontakte SAS telefonisk, hvis man havde en presserende bonusrejse. Men flere kunder rapporterer tilbage på Facebook, at udover lange ventetider på telefonen har man fået oplyst, at det ikke er muligt at booke per telefon.

Dette forklarer SAS med, at man siden torsdag har tilbudt EuroBonus-kunderne at ringe med presserende bookinger, da man måtte se i øjnene, at det trak ud med udbedring af fejlen. SAS understreger dog, at det kun er uopsættelige reservationer, der kan foretages via telefonen.

En bruger kan ikke forstå, hvorfor det tager en uge, at få udbedret fejlen. “Det er lidt håbløst, at dette falder sammen med den uge, hvor der er EuroBonus-kampagne,“ skriver personen i en kommentar på Facebook.