Tre SAS-fly med samme fejl som ulykkesfly

Tre SAS-fly havde samme fejl på motorerne som det MD-80-fly med norske kongelige gæster om bord, der fik motorproblemer og måtte evakueres på startbanen i Københavns Lufthavn i begyndelsen af februar.

Det var 14 metaltrætte skruer i venstre motor, der var årsagen til, at et MD-82 fly fra SAS med 135 passagerer og fem besætningsmedlemmer søndag den 5. februar i år fik motorproblemer under starten fra København.

Skruerne holdt en spids, der sidder foran venstre motors fanblade. Da de få sekunder inde i flyets tur hen ad startbanen gav efter, røg spidsen af.Det fremgår af en foreløbig rapport fra Havarikommissionen.

Kaptajnen fik en melding om røg i kabinen og afbrød med det samme starten, standsede flyet og igangsatte en fuld evakuering. På under 90 sekunder var flyet tømt for passagerer, her i blandt det norske kronprinsepar Mette-Marit og Kronprins Haakon.

Hvis skruerne havde givet op bare få minutter senere, da flyet netop ville være kommet i luften, havde det kunne få alvorlige konsekvenser. Et to-motors MD-80-fly kan godt lette med én motor. Men at få motorstop netop som hjulene har forladt jorden er en af de mest kritiske ting et fly kan komme ud for. Det er under start, at behovet for motorkraft er allerstørst.

Holder et vågent øje med MD-80 fly

SAS inspicerede umiddelbart efter ulykken alle sine øvrige 26 fly af typenMD-80 og fandt metaltrætte skruer i motorerne på tre fly. Skruerne og de såkaldte ”Front Accessory Drives”, som skruerne holdt fast, blev straks udskiftet.

”Vi holder et vågent øje med de øvrige motorer på MD-80’erne og er i løbende kontakt med motorfabrikanten,” siger kommunikationschef i SAS, Mikkel Thrane, til CHECK-IN.dk.

MD-80-flyene hos SAShar alle mere end 20 år på bagen og selskabet er i øjeblikket vedtrinvist at udskifte de aldrende fly med nye Boeing 737 og Airbus A320-fly.

(Foto: Havarikommissionen)

Læs også:

SAS-fly evakueret med norsk kronprinsepar om bord