En ny aftale med Atlantis Rejser betyder, at Atlantic Airways er på udkig efter ikke bare en men hele to Airbus A319-fly til at supplere den A319’er, som selskabet fik sidste år.
Det færøske luftfartsselskab Atlantic Airways har indgået en aftale med rejsearrangøren Atlantis Rejser om flyvning af feriegæster året rundt fra Danmark til Sydeuropa og Nordafrika. Den nye aftale med Atlantis Rejser følger i fodsporet på en lignende aftale, som parterne indgik i december sidste år. Den første aftale handlede primært om charterflyvninger fra Billund til Egypten, mens den nye aftale handler om flyvninger året rundt primært fra København frem til 2016. Atlantic Airways anslår, at aftale nummer to vil genere en omsætning på 75 mio. kroner i 2013 og 2014.
Aftalen betyder, at Atlantic Airways fra efteråret 2013 får brug for et ekstra Airbus A319-fly i sin flåde. Den første aftale med Atlantis Rejser betød, at Atlantic Airways gik på jagt efter et Airbus A319-fly til at supplere den ene A319’er, som selskabet under stor festivitas på de nordatlantiske øer, fik i sin flåde sidste år. Fly nummer to ankommer i juni i år, og fly nummer tre forventes at være på plads til efteråret.
Det første Airbus A319-fly gjorde det muligt for færingerne at åbne en rute direkte til Barcelona. Og fly nummer to skal blandt andet bruges til at åbne en rute til Milano. Om fly nummer tre er ensbetydende med endnu flere ruter til destinationer under varmere himmelstrøg, vides endnu ikke. Atlantic Airways’ direktør, Magni Arge, luftede, ved modtagelsen af det første Airbus-fly, tanker om at starte flyvninger fra Færøerne til New York.
Udvidet landingsbane
Atlantic Airways har tidligere været henvist til at bruge de fire-motors Avro RJ-jetfly, der på grund af antallet af motorer ikke er de mest hensigtsmæssige at operere i en tid med høje brændstofpriser. Det skyldtes, at denne flytype var et af de eneste jetfly, der kunne lande på den meget korte landingsbane i Vagar lufthavnen. Men efter at banens længde er blevet udvidet fra 1250 til 1799 meter er det blevet muligt for lufthavnen at tage imod fly i Airbus A320- og Boeing 737-størrelsen. Det hedengangne Maersk Air brugte dog ældre Boeing 737-fly med ekstra bremser, da selskabet befløjøerne.
Samtidig med introduktionen af de to nye Airbus A319-fly vil Atlantic Airways langsomt reducere antallet af Avro RJ-fly. I dag består flåden af et Airbus A319-fly og tre Avro RJ-fly. Fra fjerde kvartal 2013 er det planen kun at have en Avro RJ ved siden af de tre Airbus-fly.
Færingerne har et samarbejde med det chilenske luftfartsselskab DAP om Avro RJ-flyene. Således opererer et af Atlantic Airways Avro-fly allerede i Chile i dag, og i efteråret vil fly nummer to sætte kursen mod Chile.
Atlantic Airways har ved siden af flåden af fastvingede fly også to helikoptere. De bruges til passagerflyvninger mellem de 18 stormomsuste øer, samt til søredningsopgaver og opgaver for olieefterforskningsindustrien.