Det tyske flyselskab Private Wings bliver lanceringskunde på D328eco fra Deutsche Aircraft. Foto: Deutsche Aircraft

Tysk flyselskab bliver lanceringskunde på ny D328eco

Den første modtager af det nye fly D328eco bliver tyske Private Wings. Turbopropflyet produceres af Deutsche Aircraft og vil kunne reducere CO2-udledningen med op til 95 procent.

Flyproducenten Deutsche Aircraft er selskabet bag et nyt turbopropfly, som vil sætte en ny standard for miljøvenlige flyvninger.

Den regionale flytypes navn er D328eco, og det får plads til i alt 40 passagerer. München-baserede Deutsche Aircraft er nu klar med lanceringskunden på det nye fly, og det bliver det tyske flyselskab Private Wings.

De to parter har underskrevet en hensigtserklæring (Letter of Intent) om levering af fem D328eco-fly. Aftalen blev annonceret i forbindelse med en ceremoni hos D328eco’s afsluttende produktionsfaciliteter i Leipzig/Halle Airport, hvor flyet altså bliver produceret.

Reducerer CO2-udledningen med 95 procent
D328eco vil ifølge producenten tilbyde det laveste brændstofforbrug og udlede de færreste CO2-emissioner på markedet. Flyet er designet til at flyve på 100 procent bæredygtigt flybrændstof (SAF) af typen Power-to-Liquid (PtL), som kan reducere kulstofemissionerne med op til 95 procent.

Designet af flyet gør, at det vil kunne nå destinationer med korte eller ikke-asfalterede landingsbaner under udfordrende vejrforhold. Dette vil åbne op for nye ruter til glæde for blandt andet erhvervslivet.

Det nye turbopropfly vil være et innovativt og robust fly, der tilbyder maksimal komfort til besætning og passagerer. Flyet er udstyret med et integreret Garmin Companion-cockpit, splinternye PW127XT-S-motorer fra Pratt & Whitney samt en komfortabel og støjsvag kabine.

Cockpittet er designet således, at flyet på et tidspunkt i fremtiden kun vil have brug for én pilot for at blive fløjet.

”Naturligt skridt fremad”
Kombinationen af alle de innovative tiltag gør, at D328eco ifølge producenten vil være det mest effektive, moderne og bæredygtige regionale fly i sin klasse. Og første modtager bliver altså Private Wings.

”Vi ser D328eco som en fantastisk tilføjelse til vores eksisterende flåde på 10 Dornier 328-fly. D328eco er et naturligt skridt fremad for Private Wings, da vi ønsker at vokse vores forretning og flåde og søger den mest operationelt effektive, men bæredygtige løsning til at imødekomme markedets behov,” siger Peter Gatz, administrerende direktør hos Private Wings. Han suppleres af Deutsche Aircraft:

”Dette partnerskab er ikke kun en vigtig milepæl, men også et tydeligt tegn på vores mangeårige operatørs engagement i D328-flåden. Deutsche Aircraft vil fortsætte med at støtte de langsigtede forretningsmål om bæredygtig vækst og alsidig drift hos Private Wings,” udtaler Anastasija Visnakova, direktør for salg og marketing hos Deutsche Aircraft.

Private Wings har base i Berlin Brandenburg Airport og Ingolstadt Airport og specialiserer sig i firmaflyvninger og charterflyvninger til eksempelvis sportshold. Flåden består i øjeblikket af ni Dornier 328-turbopropfly, én Dornier 328JET samt én Beech 1900D.

Sun-Air med Dornier 328JET
Deutsche Aircraft afløste flyproducenten Fairchild Dornier, der stod bag turboprop-flytypen Dornier 328, der i Danmark er kendt fra Sun-Air. Flyselskabet har i dag kun jetversionen, Dornier 328JET, i sin flåde. I øjeblikket har Sun-Air ni af denne type.

I 2005 stoppede produktionen af Dornier 328, og i 2015 overtog det amerikanske selskab Sierra Nevada Corporation den tyske flyproducent, som ejede typecertifikatet til Dornier 328. Sidenheden blev Fairchild Dornier relanceret som Deutsche Aircraft.

 

Relaterede artikler:

D328eco bliver forberedt til operation med én pilot

Flyselskab: Én pilot i cockpittet er nok

Produktion af Dornier 328 genoptages i Leipzig