Det nye D328eco turboprop-fly. Illustration: Deutsche Aircraft

D328eco bliver forberedt til operation med én pilot

Afløseren for turboprop-udgaven af Donier 328-flyet er på vej til og kan komme på markedet i 2025. Den nye flytype får et lavt brændstofforbrug og designes til fremtidig enkeltpilotoperation.

Flyproducenten Deutsche Aircraft er på vej med et nyt, 43-sæders turboprop-fly, som skal sætte nye standarder for miljøvenlige flyvninger. Den nye regionale flytype har fået navnet D328eco, og de første fly skal være klar til at komme på markedet allerede i 2025.

Deutsche Aircraft er afløseren for flyproducenten Fairchild Dornier, som stod bag flytypen Dornier 328, der herhjemme er kendt fra Sun-Air. Det danske selskab har i dag kun jetversionen af flytypen, Donier 328 Jet, i sin flåde.

Produktionen af Donier 328 stoppede i 2005, og i 2015 overtog det amerikanske selskab Sierra Nevada Corporation det tyske selskab, som ejede typecertifikatet til Donier 328. Sierra Nevada Corporation har siden relanceret selskabet som Deutsche Aircraft.

Lavt brændstofforbrug
Ifølge det München-baserede selskab vil det nye turboprop-fly være særdeles miljøvenligt med et lavt brændstofforbrug på kun 2,6 liter pr. passager pr. 100 kilometer og mulighed for at anvende bæredygtige brændstoffer (SAF) til at drive de to Pratt & Whitney-motorer.

Mere opsigtsvækkende er det, at den nye flytype via cockpitdesign og det teknologiske udstyr om bord vil blive forberedt til på et tidspunkt i fremtiden kun at blive opereret af én pilot. Det vil give ”større operationel effektivitet”, hedder det i pressemeddelelsen om den nye flytype.

Deutsche Aircraft forventer, at rejsevaner og krav til flyselskaber vil ændre sig fremover, hvor der vil være øget efterspørgsel efter punkt-til-punkt-flyvninger på korte distancer med flytyper, der udleder mindst muligt CO2 – og med tiden slet ingen CO2.

Skal understøtte grøn omstilling
”Vores mission er at fremskynde luftfartens overgang til nulemissionsfly. D328eco er den eneste eksisterende platform, der nu kan opfylde krav til effektivitet og ydeevne for moderne grønne fly og i sidste ende understøtte branchens grønne omstilling,” siger Dave Jackson, direktør for Deutsche Aircraft.

”Efterhånden som vi kommer ud af COVID-krisen, vil det regionale kortmarked være det første, der kommer sig, og D328eco vil give flyselskaberne mulighed for at genopbygge på en mere bæredygtig måde,” siger Dave Jackson.

Den nye flytype skal efter planen produceres på en helt ny fabrik i Leipzig i Tyskland.

 

Relaterede artikler:

Produktion af Dornier 328 genoptages i Leipzig

Dornier vil genoptage produktion

Sun-Air har ingen afløser for Dornier-jetflyet