Københavns Lufthavn har udvidet Finger C for bedre at kunne tage imod den gruppe passagerer, der i luftfartsjargon kaldes “urene“.
Københavns Lufthavn har i de seneste år fået stadig flere passagerer fra oversøiske destinationer. For bedre at kunne håndtere passagererne, som i mange tilfælde skal igennem sikkerhedskontrol ved ankomst og som alle skal igennem paskontrol, har lufthavnen udvidet sin Finger C, der er dedikeret til fly, der kommer fra ikke-EU-lande.
Mandag skulle handelsminister Pia Olsen Dyhr have indviet lufthavnens mere end 5.000 kvadratmeter nye ankomstarealer i Finger C. Hun meldte afbud, men det afholdte ikke CHECK-IN.dk fra at besigtige faciliteterne sammen med Henrik Leksø, der er afdelingsleder i Københavns Lufthavns byggeprojektafdeling og har været ansvarlig for projektet, der i alt har kostet 253 mio. kroner.
De nye afsnit i Finger C er blevet taget i brug løbende siden august måned, efterhånden som tingene blev færdige. Selve byggeprocessen har også været et kompliceret puslespil, da byggeriet foregik samtidigt med at terminalen stadig var i brug.
”Et byggeprojekt af dette omfang griber ind i alt i fingeren. Det var et krav fra trafikafdelingen, at vi kun lukkede to standpladser ad gangen. Samtidig skulle der stadig være mulighed for at kontrollere både afgående og ankommende passagerer på normal vis og i henhold til de gældende regler,” forklarer Henrik Leksø til CHECK-IN.dk, mens vi går rundt i de nye omgivelser, der tog et år at bygge. Forud gik yderligere et års planlægning.
Urene passagerer
Passagerer fra ikke-EU-lande er det man i lufthavnsjargon med et lidet flatterende udtryk kalder ”urene passagerer”. Når de ankommer til København og skal flyve videre, skal de igennem en sikkerhedskontrol, ligesom alle passagerer skal vise pas. Men tidligere var det sådan, at man fra de fire yderste gates i Finger C ikke kunne gå til sikkerhedskontrollen og paskontrollen i starten af fingeren. Derfor skulle alle fly læsse passagererne af ved de gates, der er nærmest terminalen. Og efterfølgende blev de så bugseret ud til de yderste gates for tage nye passagerer ombord.
Det gav større og større udfordringer i takt med at Københavns Lufthavn fik stadigt flere langdistanceruter. De senere år har eksempelvis både Emirates, Qatar Airways og Gulf Airåbnet ruter til København. Alle tre ruter, der i øjeblikket beflyves dagligt.
Derfor ergangarealet på Finger C’s 2. sal, som leder de ankommende ”urene” passagerer ind gennem fingeren, blevet forlænget med 145 meter. Dermed består Finger C af en gang for afrejsende passagerer på 1. sal og en gang for ankommende passagerer på 2. sal samt gates, hvor døre sørger for at lede passagererne den rigtige vej.
”Gangen blev bygget i fem moduler i den sydlige del af lufthavnen. De blev hver især transporteret om natten på Danmarks største blokvogn på tværs af banerne. Det var med til reducere byggeprojektets indvirkning på den daglige drift,” fortæller Henrik Leksø mens vi går ned af det næsten skinnende parketgulv i den nye gang, der indtil videre er undsluppet opmærksomhed fra lufthavnens ophængere af reklameskilte. Til gengæld er skiltene, der viser vej tilservicefunktioner som elevatoren, toiletterne og bagageudleveringen i denne del af lufthavnen at finde på både dansk, engelsk, japansk, kinesisk og arabisk.
180 graders view
På anden sal kommet en ny stor paskontrol og nedgang til en stor ny sikkerhedskontrol, som alle de ”urene passagerer, der skal rejse videre, skal igennem. Endelig har lufthavnen udvidet flere af de loungeområder ved gates’ene hvor de afrejsende passagerer venter på at få lov til at boarde flyene. Det er sket efter ønske fra blandt andet Thai Airways og Emirates, der med henholdsvis Boeing 747-400 og Boeing 777-300 opererer nogle af de største fly i lufthavnen.
Når man alligevel havde hammeren og saven fremme, besluttede lufthavnen at opføre en lounge på en ny tredje sal. Her er der et imponerende 180 graders view ud over hele lufthavnen. Indtil videre er loungen et helt tomt og råt lokale. Men Københavns Lufthavn er i dialog med flere selskaber om at de kan leje den og indrette lounge til deres rejsende på business class og medlemmerne af selskabets loyalitetsprogram.
15 nye skranker
Henrik Leksø og hans folk er allerede i gang med det næste store byggeprojekt i lufthavnen, der har et årligt investeringsbudget på omkring 1 mia. kroner. I den østlige ende af Terminal 2 udvides check-in området med 15 nye skranker og derbygges nye faciliteter i den side af Terminal 2, som vender ud mod vejen.
Når det projekt er færdig i midten af 2013, venter endnu et projekt. Det handler om at lave en forbindelse mellem metro- og togstationerne i enden af Terminal 3 og direkte over til Terminal 2. I dag skal alle der ankommer med tog eller metro ind i gennem Terminal 3, der bliver en stadig mere kompleks myriade af afrejsende og ankommende passagerer, check-in automater og folk, der skal hente nogen, der ankommer.
Det fælles mål med byggeprojekterne er at gøre lufthavnen i stand til at håndtere op til 30 mio. passagerer. I 2011 blev det til 22,7 mio., og i år tyder meget på, at passagertallet sætter rekord med omkring 23,5 mio. passagerer.
Fotograf: Ernst Tobisch/CPH