Uklar fremtid for skandinavisk Mansvell-flyflåde

De tre skandinaviske flyselskaber under ejerskab af ukrainsk-kontrollerede Mansvell Enterprises beskæftiger samlet op imod 60 flyenheder, der er fordelt på seks flyproducenter og syv flytyper. Der er to tidligere Flybe-fly under levering, mens ukrainske Dniproavia allerede har sendt de første to fly til Skandinavien.

Sammenlægningen af detre skandinaviske luftfartsselskaber kontrolleret af den ukrainske oligark Igor Kolomoysky via det cypriotiske holdingselskab Mansvell Enterprises Ltd., lader ikke til at være umiddelbart forestående.

Men det forhindrer ikke de tre selskaber i at etablere et tæt samarbejde, der blandt andet skal tage sigte imod at skabe synergier, der kan aflæsesi de respektive selskabers omkostninger og indtægter.

Et af områderne er at skabe en mere ensartet flyflåde for derigennem at reducere omkostningerne til drift og vedligeholdelse.

“Vores opgave er ikke mindst at blive bedre til at udnytte de synergimuligheder, der utvivlsomt ligger, og at fokusere og prioritere inden for de enkelte områder, for eksempel ved at finde de rette flytyper,“ udtalte Jan Palmér,den kommende administrerende direktør i Cimber Sterling, i forbindelse med offentliggørelsen af sin tiltrædelse.

At finde de rette flytyper bliver ikke en let opgave. De tre Mansvell-flyselskaber, henholdsvis Cimber Sterling, City Airline og Skyways harsamlet 58 fly i flådensamt to under levering. Der er fly fra ikke færre endseks flyproducenter fordelt på i alt syv forskellige flytyper.

Flest fly finder man hos Cimber Sterling. Her har man samlet 26 fly, hvoraf seks beskæftiges for andre selskaber. Men tilbage er Boeing 737-700 flyene til brug for leisure-ruterne, CRJ200-flyene til regionale operationer og dansk indenrigs samt ATR42 og ATR72-flyene, der næsten udelukkende anvendes på de danske indenrigsruter. Gennemsnitsalderen på flyene hos Cimber Sterlinger 14,2 år.

Selskab Flyproducent Flytype Antal
Cimber Sterling Avions de Transport Régional ATR42-500 (46) 3
Cimber Sterling Avions de Transport Régional ATR72-200 (66) 6
Cimber Sterling The Boeing Company Boeing 737-700 (148) 6
Cimber Sterling Bombardier CRJ-200 (50) 11
City Airline Embraer Embraer ERJ-145 (49) 12 (2)
City Airline McDonnell-Douglas MD-87 (125) 3
Skyways Fokker F-50 (50) 10

Kilde: Airline Fleets Index

Hos City Airline med base i Gøteborg-Landvetter lufthavnen beskæftiger man 12 fly af typen Embraer ERJ-145 fra den brasilianske flyproducent. Herudover har man tre McDonnell-Douglas MD-87 fly, der tidligere har været beskæftiget hos SAS. Hos City Airline er flådens gennemsnitsalder på 17,3 år – godt hjulpet på vejaf de 20 år gamle MD-fly.

Stockholm-baserede Skyways beskæftiger til gengæld en enhedsflåde på 10 fly af typen Fokker F-50. Selskabets fly har en gennemsnitsalder på 22,9 år, således at det svenske flyselskab har den ældste flåde blandt Mansvell-selskaberne.

Det er således en aldrende flyflåde, som Mansvell-selskaberne skal søge at strømline. Konkurrenterne i Norden har en noget yngre flyflåde. Eksempelvis er gennemsnitsalderen i flyflåden hos SAS på 13,2 år, hos Norwegian er den 6,7 år, mens Flybe Nordic har 16 fly med en gennemsnitsalder på 3,9 år.

Et puslespiliblandet ukrainske brikker

Noget kunne tyde på, at det regionale jetfly af typen Embraer ERJ-145 har en sikker fremtid hos de skandinaviske Mansvell-selskaber. Således har City Airline allerede 12 fly af denne type i flådensamt to fly af samme type under levering. De tokommende fly har tidigere været beskæftiget hos britiske Flybe, mens City Airline også i juni og september øgede flåden med yderligere to ERJ-145 fly, der blev leveret fra ukrainske Dniproavia.

Det ukrainske flyselskab, der også er kontrolleret af Igor Kolomoysky, har stadig 20 fly af typen Embraer ERJ-145, hvorfor det regnes for sandsynligt, at Cimber Sterling på sigtkan skifte de problemfyldte CRJ200-fly ud med Embraer-fly fra den ukrainske kollega.

Det vil også være mest sandsynligt, at Mansvell-selskaberne fortsætter med turboprop-fly af typen ATR fra den fransk-italienske producent Avions de Transport Régional . Skyways Fokker F50-fly produceres ikke længere, så en strategi om flere fly af denne type er ikke fremtidssikret. Cimber Sterlings ATR-fly bør en sikker fremtid i flyflåden, med mindre der skiftes strategi i retning af Bombardiers Dash8-Q400.

Endelig skal de skandinaviske Mansvell-selskaber vælge en flytype til leisure-ruterne, hvis disse skal fastholdes i den fremtidige strategi. Her vil der heller ikke være tvivl om, at Boeing 737-flyene også bør have en fremtid fremfor de aldrende MD-fly. Det understøttes også af, at såvel Aero Svit som Dniproavia begge har en Boeing-strategi på mellemdistance-ruterne.

Men det er unægteligt et større puslespil, der skal gå op. Et puslespil, hvor flere af brikkerne skal findes i Ukraine. Men også et puslespil somfordrer, at der skabes enighed mellem de tre skandinaviske Mansvell-selskaber. Valg af flytype er nemlig ikke nødvendigvis baseret på rene rationelle overvejelser. Hos selskabernes operationelt ansvarlige inklusiveflyvechefer er der også meget “luftfarts-religion“ forbundet med valg af flytype.

Derfor er fremtiden stadig noget uklaromkring flådedispositionerhos Mansvell-selskaberne