Ulykkesflyet fra Iran Air, der forulykkede nær Orumiyeh i det nordvestlige Iran, var et fly af typen Boeing 727-286, der første gang var i luften i 1974. Flyet var i december netop kommet tilbage efter et omfattende D-check i Frankrig.
DetBoeing 727-fly fra Iran Air, derforulykkede søndag ved Orumiyeh Airport med i alt 105 passagerer og besætningsmedlemmer ombord, var mere end 36 år gammelt. I alt 77 personer blev dræbt, 26 blev såret og to savnes stadig.
Flyet IR277 var på vej fra Tehran-Herabad Airport, da det forulykkede ca. 8 km fra lufthavnen i Orumiyeh. Flyet blev så svært beskadiget, at det aldrig kommer i luften igen. Der foreligger endnu ingen bekræftede rapporter, der kan indikere årsagen til flyhavariet.
Boeing 727-flyet med registreringen EP-IRP var netop i december måned returneret fra et såkaldt D-check hos Air France´s vedligholdesesafdeling i Toulouse-Montaudran. Et D-check er et såkaldt Heavy Maintenance Visit (HMV), hvor flyet praktisk talt bliver skilt af og samlet igen. Det foretages ca. hvert 4 – 5 år, men nårluftfartøjet når en vis alder, vælger mange selskaber at skrotte flyet, idet det vil være billigere end at gennemføre det omtalte check. Det var dog ikke tilfældet hos Iran Air.
Ulykken med Boeing 727-flyet fra Iran Air hører til blandt de 10 værste flyulykker i Irans historie, og Iran Air har gennem de seneste 30 år mistet tre fly af samme type i fatale ulykker.
I alt 112 gange har fly af typen Boeing 727 været involveret i ulykker, hvor flyet er blevet totalskadet. For Iran Air skete det første gang i januar 1980, hvor 128 mistede livet ved en ulykke nær Tehran. Blot tre år senere indtraf en ny alvorlig ulykke hos Iran Air, hvor endnu et Boeing 727-fly gik tabt, men denne gang uden tab af menneskeliv.
I juni måned 1996 skete endnu en ulykke med et Iran Air Boeing 727-fly – denne gang ved Rasht Airport, hvor i alt fire personer omkom.
Iran Air står påEU´s sorte liste over selskaber, der har flyveforbud i EU. Men selskabet har en særlig dispensation for i alt 14 fartøjer, der opererer under særlige restriktioner og vilkår i EU. Således også et Airbus A313-fly, der hver tirsdag flyver fra Københavns Lufthavn til Imam Khomeini Airport i Tehran.
—
Foto: Det forulykkede Boeing 727-fly EP-IRP var i november til et omfattende D-check i Toulouse-Montaudran.