Airbus overvejer at udvikle en forlænget version af A321, der kan få op til fire ekstra sæderækker. Flyet har fået arbejdstitlen A322 og vil muligvis også få ekstra lange vinger.
En helt ny version af Airbus A321 kan være på vej fra den europæiske flyproducent.
Airbus er i gang med at producere det første eksemplar af den langtrækkende A321XLR, men fremtiden kan også byde på endnu en ny udgave af flytypen.
Der skal angiveligt være interesse fra kunderne om en forlænget udgave af A321, skriver Bloomberg på baggrund af kilder med indsigt i sagen. Flyet har arbejdstitlen A322. Dokumenter viser desuden, at Airbus har anmodet den amerikanske motorfabrikant General Electric om idéer til motorer til et næste-generations-fly med én midtergang.
En talsmand fra Airbus oplyser, at producenten altid forsøger at udvikle sine produkter, og at der er konstant dialog med kunderne omkring flådebehov. ”Der er mange undersøgelser, men ikke alle undersøgelser ser dagens lys,” lyder den kortfattede melding.
Udvikler ny vinge til A320-familien
Airbus lancerede A320 i 1984, og siden er der sket en stor udvikling af flytypen. Der er udviklet de kortere versioner A318 og A319, og flyet er blevet forlænget til A321-versionen. Der er kommet nye og mere effektive motorer til flyene (undtagen A318), og A321-modellen er blevet udviklet til de langtrækkende versioner A321LR og senest A321XLR.
Den europæiske flyproducent skal også være i overvejelser om at udvikle en kompositvinge, der vil kunne have en høj produktionshastighed. Det oplyser Sue Partridge, der er leder af Airbus-programmet ”Wing of Tomorrow”.
Vingen vil være både længere og tyndere og dermed forbedre den aerodynamiske ydeevne. Vingens længde vil kræve, at der er foldespidser, så flyet kan passe ind i de eksisterende lufthavnsgates.
Sue Partridge bemærker, at vingen vil kunne produceres til opdaterede flyversioner fra A320-familien – herunder den omtalte A322.
Op til fire ekstra sæderækker
Airbus har ikke meldt noget officielt ud om A322, men Sash Tusa, der er analytiker hos Agency Partners, fortæller til Bloomberg, at A322 muligvis kan få op til fire ekstra economy class-sæderækker. Med en standard 3-3-sædekonfiguration vil det betyde 24 ekstra sæder i flyet.
A321-modellen er 44,51 meter lang, og med ekstra fire sæderækker vil flyet kunne få en længde på lige under 50 meter. Til sammenligning har Boeing 737 MAX 10 – den længste MAX-model – en længde på 43,8 meter.
Brug af næste-generations-motorer vil kunne nødvendiggøre en omplacering af flyets landingsstel, og udviklingen af kompositvingen forventes færdigafsluttet en gang i 2023. Afhængig af kompleksiteten af A322 er det sandsynligt, at der kan komme en udmelding fra Airbus inden for de næste par år.
Relaterede artikler:
Officielt: Airbus løfter sløret for A321XLR