Snart kan over 50 Boeing 777-200 hos United Airlines igen komme i luften efter at have stået på jorden siden februar i år. Flyenes motorer er blevet inspiceret for metaltrætte fanblade.
I øjeblikket står over 120 Boeing 777-fly på jorden og har gjort det i 10 måneder.
Fælles for flyene er, at de har påmonteret motorer af varianten Pratt & Whitney PW4000, som var involveret i et motorhavari 20. februar i år. En Boeing 777-200 fra United Airlines var lettet fra Denver International Airport, da et defekt fanblad gjorde, at der blev spredt metaldele ud over nærliggende byer. Ingen kom dog til skade, og flyet vendte sikkert retur til lufthavnen.
Motorhavariet fik de amerikanske luftfartsmyndigheder, Federal Aviation Administration (FAA), til straks at kræve inspektion af fly med PW4000-112-motorer. Og samtlige 125 fly med denne variant blev herefter groundet.
Nu har FAA udarbejdet tre såkaldte AD-noter (Airworthiness Directive), der skal sikre, at der fremover ikke opstår lignende motorhavarier med pågældende motorvariant. Boeing 777-200-fly med disse motorer vil dermed kunne vende tilbage på vingerne i begyndelsen af 2022. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
”Et godt resultat for industrien”
De tre foreslåede AD-noter involverer en styrkelse af motorkapperne, forbedret inspektion af motorernes fanblade og inspektion af andre systemer og komponenter.
Kort efter motorhavariet i februar i år udsendte FAA en såkaldt EAD-note (Emergency Airworthiness Directive), der påbød amerikanske flyselskaber med fly, der er godkendt til PW4000-motorer, straks at inspicere disse, før de kunne komme i luften igen. FAA besluttede, at der skulle foretages en termisk akustisk billedinspektion (TAI) af de store titaniumfanblade foran på hver motor.
De tre nye direktiver fremsat af FAA er blevet taget godt imod af United Airlines, der råder over 52 Boeing 777-fly med de berørte motorer. Flyselskabet siger, at direktiverne ”er et godt resultat for vores industri og United-kunderne”.
United Airlines tilføjer, at mange af de berørte P&W-motorer allerede har gennemgået de krævede inspektioner. Selskabet forventer derfor, at flyene kan vende tilbage i drift fra tidligt i 2022 efter at have været på jorden i over 10 måneder.
En dyr omgang for United
Boeing har udtalt i en erklæring, at den bakker op om FAAs beslutning om inspektionskrav af PW4000-motorer. Flyproducenten vil arbejde sammen med sine kunder og Pratt & Whitney gennem processen, lyder det.
Pratt & Whitney har selv oplyst, at inspektionen af motorernes fanblade ”allerede er i gang”. Der er 125 Boeing 777-fly med PW-4000-motorvarianten på globalt plan. United Airlines, der er den eneste amerikanske Boeing 777-operatør med PW4000-motoren, råder over 52 af disse groundede fly.
Koncernchef i United Airlines, Scott Kirby, fortæller, at groundingen af Boeing 777-flyene er en bekostelig affære. Flere af flyene stod på jorden allerede ved groundingen som følge af den i forvejen ødelæggende coronapandemi.
De øvrige flyselskaber med PW4000-motorer er Japan Airlines, ANA All Nippon Airways, Asiana, Korean Air Lines og Jin Air. Alle andre flyselskaber rundt om i verden med Boeing 777-200 i flåden benytter motorer af fabrikaterne GE Aviation eller Rolls-Royce.
Relaterede artikler:
Beordrer øjeblikkelig undersøgelse af PW4000-motorer