Japan Airlines sender 13 Boeing 777-200 med Pratt & Whitney 4000-motorer på pension. Dette sker som en konsekvens af, at flyene skal inspiceres efter motorhavariet på et fly fra United Airlines.
En Boeing 777-200 fra United Airlines fik et motorhavari 20. februar 2021. Flyet havde motorer af typen Pratt & Whitney 4000, og Boeing anbefalede straks, at alle fly af denne type og med denne motor blev taget ud af drift for at gennemgå tjek.
Som følge af dette har Japan Airlines taget konsekvensen og sendt 13 Boeing 777-200 på pension. Nogle af flyene stod alligevel til at blive pensioneret frem mod marts 2022, men det japanske flyselskab har således valgt at tage alle flyene permanent ud af drift. Det skriver nyhedsbureauet Reuters.
I alt 128 Boeing 777-200 med Pratt & Whitney 4000-motorer på verdensplan blev af Boeing anbefalet at stille midlertidigt på jorden. Dette skete altså, efter et fly af denne type fra United Airlines måtte udsende et ”mayday” som følge af problemer med den ene motor. Flyet var lettet fra Denver i USA og havde kurs med Honolulu på Hawaii, da det måtte returnere til afgangslufthavnen. Her landede det sikkert 23 minutter efter starten.
De groundede fly skal inspiceres for defekte og metaltrætte fanblade i motorerne, der var årsagen til motorhavariet fra United Airlines. Berørte flyselskaber er blandt andet – foruden Japan Airlines og United Airlines – All Nippon Airways, Korean Air Lines og Asiana.
Boeing 777 vigtig på indenrigsruter
Japan Airlines havde selv en hændelse med en Boeing 777-200 med Pratt & Whitney 4000-motorer i december sidste år. Et fly var på vej til Tokyo fra Naha, da en funktionsfejl tvang piloterne til at returnere flyet til Naha.
Med de 13 Boeing 777-200 ude af flåden har Japan Airlines i alt syv Boeing 777-200 og 13 Boeing 777-300 tilbage af denne flytype. De 20 Boeing 777-fly har ikke Pratt & Whitney-motorer og er derfor ikke berørt af motorproblemerne.
Japan Airlines har hidtil benyttet 777-200-varienten på indenrigsruter, mens 777-300 har været brugt på internationale ruter. Dette vil også være tilfældet fremover.
Japan Airlines er et af de få flyselskaber, der benytter langdistancefly på indenrigsruter. Landet har stor efterspørgsel på disse ruter, og en ny type vil derfor blive anvendt efter pensionen til flere Boeing 777. Således vil Airbus A350-900 fremover også operere på indenrigsruter. Japan Airlines har otte af denne flytype med yderligere 10 i ordre. Selskabet har også ordrer på A350-1000, men disse skal indsættes på internationale ruter.
Analytikere har ifølge Reuters udtalt, at flyselskaber med Boeing 777-200 med Pratt & Whitney 4000-motorer i flåden muligvis vil fremskynde pensionen af disse som følge af kravet om yderligere inspektion. Japan Airlines er angiveligt det første selskab til at pensionere de berørte Boeing 777-200.
Relaterede artikler:
Søsterfly havde tilsvarende motorproblemer