Usikker fremtid for flymægler

Flymægleren Air Traffic kom ud af det seneste regnskabsår med blodrøde tal på bundlinjen. Og den norske ejer har endnu ikke taget stilling til, om han vil finansiere selskabets fremtidige drift.

Den fynske flymægler Air Traffic’s overlevelse hænger i en tynd tråd. Selskabet kom ud af regnskabsåret 2012/2013, der blev lukket 30. april, med et dundrende underskud og en negativ egenkapital. I det reviderede regnskab understreger selskabets revisor, at finansieringen af den fortsatte drift er uafklaret.

Hvis ikke der skydes penge ind i selskabet vil det ikke overleve. Og så længe finansieringen ikke er på plads til at sikre en fortsat drift, så vil revisoren ikke anbefale selskabets aktionærer at godkende regnskabet. Det fremgår af en såkaldt “afkræftende konklusion“ som det statsautorisede revisionsaktieselskab BDO har påtegnet årsregnskabet med.

Air Traffic kom ud af regnskabsåret med et resultat før skat på minus 261.107 kroner. Underskuddet betød, at egenkapitalen ved regnskabsårets slutning var negativ med næsten 500.000 kroner.

Trækker os ikke ud
Air Traffic er ejet af nordmanden Gunnar Strand, der også ejer et norsk flymæglerselskab ved navn Air Traffic. Og mere end fem måneder efter afslutningen af regnskabsåret har han stadig ikke taget stilling til selskabets videre skæbne.

”Vi har endnu ikke besluttet hvad vi skal gøre. Men jeg forventer ikke at vi trækker os ud af det danske marked,” siger Gunnar Strand, der nævner en reduktion af omkostningerne og en øget omsætning som mirakelkuren for selskabet.

Han peger på, at selskabets pressede økonomiske situation til dels skyldes finanskrisen og virksomhedernes reducerede brug af taxafly. Som flymægler agerer Air Traffic som mellemmand, når virksomheder ønsker at leje fly til større rejseopgaver eller når myndigheder har behov for ekstraordinær flykapacitet.