Vandflyruten mellem København og Aarhus benytter sig af en driftstilladelse fra et kroatisk flyselskab, som nu tager en timeout på grund af bøvl med myndighederne.
Det kroatiske vandflyselskab European Coastal Airlines (ECA) har besluttet at indstille sine flyvninger på ubestemt tid, da selskabet er blevet træt af de kroatiske luftfartsmyndigheders bureaukrati.
Beslutningen er interessant i dansk sammenhæng, da kroaternes driftstilladelse benyttes af selskabet Nordic Seaplanes, der står bag vandflyruten mellem Aarhus og København. I stedet for at bruge stor energi på at få sin egen driftstilladelse, så koblede Nordic Seaplanes sig på ECA’s tilladelse. De er nemlig de eneste i Europa, som har tilladelse til at flyve med Twin Otter-fly, som Nordic Seaplanes har opereret et enkelt eksemplar af siden opstarten i maj i år.
Ingenting at bygge på
Man kunne derfor tro, at European Coastal Airlines mistede sin driftstilladelse og dermed også bremsede Nordic Seaplanes’ operationer. Ifølge Nordic Seaplanes’ direktør, Lasse Rungholm, så er der kun tale om at ECA vinterlukker sine aktiviteter. Driftstilladelsen, kaldet Air Operators Certificate (AOC), vil de stadig have.
”Deres AOC fortsætter, for ellers har de ingenting at bygge på og skal starte forfra. Så er de 20-25 mio. EUR de har kastet efter det spildt, for så ryger koncessionerne på flyvepladserne også. 16 tilbageværende ansatte holder operationen kørende. AOC og CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization, red.) lukker ikke, og derfor berører det ikke os,” understreger Lasse Rungholm overfor CHECK-IN.dk.
At der ikke kun er tale om almindelig vinterlukning på grund af mindre efterspørgsel på flyvninger i Middelhavet, får man et klart indtryk af, når man læser ECA’s egen pressemeddelelse. Her skriver selskabet blandt andet:
”ECA vil ikke investere midler i det kroatiske vandflyprojekt før den administrative situation er blevet afklaret, så vi får mulighed for at operere i et sikkert og troværdigt marked.”
Ny teknisk organisation
Striden mellem ECA og de kroatiske luftfartsmyndigheder startede i midten af august, hvor ECA blev underlagt en inspektion. Her blev der konstateret mangler på ECA´s fly i Kroatien. Derfor gik ECA i gang med at at etablere en ny teknisk organisation, CAMO (Continuing Airworthiness Management Organization, red.), der overfor myndighederne skulle være ansvarlige for driften. Indtil denne organisation var godkendt af de kroatiske myndigheder, kunne selskabets egne fly samt andre fly på samme driftstilladelse ikke komme i luften.
Det betød, at Nordic Seaplanes i godt en uge ikke kunne flyve mellem havnene i Aarhus og København.
ECA fik tingene på plads, men samarbejdet med de kroatiske myndigheder er fortsat med at være vanskeligt. Og derfor tager ECA altså nu en timeout.
14 års kamp
Det er ikke første gang, at ECA har sit hyr med myndighederne. Da selskabet fik sin driftstilladelse i 2014 var det efter 14 års kamp med myndighederne, da selskabet oprindeligt blev etableret i 2000.
ECA har aldrig været begejstret for samarbejdet med de kroatiske myndigheder.
“Vi må konstatere, at Kroatiens bureaukratiske procedurer er specielt træge og svære at håndtere,” sagde Klaus-Dieter Martin sidste år i et interview med mediet Yachts Croatia.
Med efterårets ankomst har Nordic Seaplanes skruet ned fra fem til fire daglige rundture mellem havnebassinerne i Danmarks to største byer.
Relaterede artikler:
Vandflyver: Kommer ikke til at ske igen
Vandflyrute i bureaukratisk klemme