Comac C919 testes i Shanghai Pudong International Airport (Foto: Comac)

Vellykket testflyvning for kinesisk superfly

Den kinesiske flyproducent COMAC har med succes gennemført den første testflyvning med det C919-fly, der står til at blive leveret som det første senere i 2022.

Lørdag morgen blev der sat en ny milepæl for den kinesiske flyproducent COMAC (Commercial Aircraft Corp of China).

Her gik et fly af typen C919 på vingerne fra Shanghai Pudong International Airport klokken 06.52 lokal tid, inden det vendte tilbage klokken 09.54. Det var den første testflyvning for dét eksemplar af det kinesiske superfly, der som det første vil blive leveret til en kunde. Det skriver Global Times.

Undervejs på testflyvningen blev de planlagte opgaver og øvelser udført, og flyet fungerede godt og var i god stand gennem hele flyvningen, lyder det.

Levering udsat flere gange
Leveringen af den første kinesiskproducerede C919 har været udskudt flere gange. I 2016 kom det frem, at levering ville ske i 2019, og siden er tidspunktet for levering blevet udsat flere gange.

COMAC oplyser, at forberedelserne til levering af flyet skrider ordentligt frem. Tidgere på året udtalte Wu Yongliang, vicedirektør i COMAC, at det første eksemplar af C919 ville blive leveret i 2022. Og lanceringskunde er indenlandske China Eastern Airlines.

C919 er Kinas første store selvudviklede passagerjetfly, og det får plads til mellem 158 og 168 passagerer alt afhængig af indretning. Rækkevidden bliver mellem 4.075 og 5.555 kilometer. Flyet gennemførte en vellykket jomfruflyvning i 2017, og siden 2019 har seks forskellige C919-fly gennemført testflyvninger.

I december 2020 indledte de kinesiske luftfartsmyndigheder en proces omkring luftdygtighedscertifikat til C919.

Arbejder også på langdistancefly
Når den allerførste C919 er kommet i drift hos China Eastern Airlines, vil det flyve på ruter fra Shanghai til de kinesiske storbyer Beijing, Guangzhou, Shenzhen og Chengdu.

COMAC har indtil videre modtaget ordrer på i alt 815 eksemplarer af C919 fra 28 forskellige kunder verden over. Flyet er et mellemdistancefly, og det er udtænkt til at skulle konkurrere med Airbus A320-serien og fly fra Boeing 737-familien.

Foruden C919 er COMAC også langt i udviklingen af flytypen CR929 i samarbejde med russiske United Aircraft Corporation (UAC). CR929 er dobbelt så bredt og langt samt tre gange så tungt som C919. Den første standardversion får navnet CR929-600 og vil være målrettet markederne i Kina og Rusland. Det får plads til 280 passagerer og en rækkevidde på 12.000 kilometer.

COMAC har – foruden C919 og CR929 – også udviklet ARJ21 med plads til mellem 78 og 105 alt afhængig af indretning, og om der er tale om varianten -700 eller -900. Regionaljetflyet kom i drift første gang i 2016 hos kinesiske Chengdu Airlines. ARJ21 står for ”Advanced Regional Jet for the 21st Century”.

 

Relaterede artikler:

CR929-langdistancefly i markedet i 2023

Kinesere udskyder igen levering af superfly

Kina kan være langt fremme med turbopropfly

Tre store kinesiske flyselskaber får første ARJ21