En model af CR929 - det nye langdistancefly fra UAC og COMAC. Foto: UAC/COMAC

CR929-langdistancefly i markedet i 2023

Et russisk-kinesisk samarbejde om udviklingen af CR929 går planmæssigt fremad. Det forventes, at flyet kan komme i markedet om tre år, og at det kan sælges i op mod 1.000 eksemplarer.

Alt imens flytrafikken på globalt plan er lammet som følge af coronapandemien, er der fuld gang i udviklingen af verdens næste langdistancefly.

Det er russiske United Aircraft Corporation (UAC) og kinesiske Commercial Aircraft Corporation of China (COMAC), der udvikler den helt nye CR929. De to lande gik i 2017 sammen i et joint venture med navnet CRAIC om at udvikle langdistanceflyet.

Fremskridtene i udviklingen af flyet går tilsyneladende så godt, at der forventes solgt op mod 1.000 CR929 frem mod 2045 – begyndende fra 2023. Det meddeler en fremtrædende projektleder fra COMAC ifølge det kinesiske medie China.org.cn.

”Ifølge vores skøn vil den samlede globale efterspørgsel på langdistancefly fra 2023 til 2045 være omkring 10.000, hvoraf 989 ordrer vil være på CR929,” forudser Chen Yingchun, der er COMACs chefdesigner af CR929.

Chen Yingchun oplyser, at Kina vil få brug for 818 langdistancefly, og håbet er, at CR929 vil udgøre 270 af ordrerne. Kina forventer at blive verdens største marked for flytransport inden 2023, tilføjer han.

Chefdesigner: Flyet vil overgå nuværende langdistancefly
Når CR929 bliver taget i brug, vil det være i stand til at operere på 95 procent af Kinas nuværende flyruter – inklusive interkontinentale ruter som eksempelvis fra Beijing til Los Angeles eller Vancouver.

Ifølge Chen Yingchun vil CR929 blive sikrere og smartere samt både mere miljøvenlig, økonomisk bæredygtig og behagelig end de nuværende langdistancefly. Forventningerne til flyet er således kolossale, og det vil lægge sig i kategori med flytyper som Boeing 787 Dreamliner og Airbus A350.

CR929 bliver dobbelt så langt og bredt som mellemdistanceflyet C919, der er COMACs første passagerjet. Det vil blive tre gange så tungt som C919 og få en maksimal startvægt på 247,5 ton. Den første standardversion af det nye langdistancefly vil få navnet CR929-600 og være målrettet markederne i Kina og Rusland. Det vil kunne flyve 12.000 kilometer og medtage 280 passagerer.

Designere arbejder også på længere varianter af CR929 – baseret på standardmodellen. Der udvikles både på fly med flere sæder og kortere fly, der kan flyve længere. CR929 som businessjet, statslederfly eller fragtfly vil også blive udviklet, lyder det fra COMAC.

Den lidt mindre C919 vil formentlig komme i kommerciel drift i 2021, og der udføres i øjeblikket tests med seks forskellige prototyper i Kina. COMAC har indtil videre modtaget 815 ordrer på flytypen fra 28 forskellige købere.

 

Relaterede artikler:

Første kig ind i kinesisk-russisk langdistancefly

Kinesisk COMAC-fly på besøg i Norden

Kinesere udskyder igen levering af superfly