Boeing 787-9 Dreamliner-fly fra British Airways. (Foto: British Airways | PR)

Vender tilbage til Kina med 11 ugentlige afgange

British Airways vil atter beflyve fastlandet i Kina i løbet af i år med 11 ugentlige afgange, mens Virgin Atlantic genåbner en rute til Shanghai efter, at den har været lukket i 859 dage.

I starten af året lempede styret i Kina de gældende og strikse rejserestriktioner, der i de seneste år har medvirket til at begrænse flytrafikken til landet, der inden COVID-19-pandemien var et af de eftertragtede luftfartsmarkeder at få en andel af.

Flere flyselskaber har siden meldt ud, at de vil genoptage driften på ruter, der har været lagt i dvale eller helt lukket, og efter to års fravær fra det folkerige land fortæller British Airways, at selskabet igen vil betjene det kinesiske fastland.

Selskabet vil nemlig flyve mellem Heathrow og Shanghai Pudong International Airport fra den 23. april, ligesom der etableres en rute fra London-lufthavnen til Beijing Daxing International Airport, hvor driften påbegyndes den 3. juni i år.

11 afgange om ugen
British Airways oplyser, at ruten mellem lufthavnene i London og Shanghai vil afgå alle ugens syv dage begge veje. Selskabet tilbyder desuden fire ugentlige flyvningerne til Beijing, der finder sted mandage, tirsdage, torsdage og lørdage med returflyvninger tirsdage, onsdage, fredage og søndage.

Ifølge Noella Ferns, der er British Airways’ salgschef for Asien- og Stillehavsområdet, ser flyselskabet frem til igen at kunne byde kunderne på de to ruter ”velkommen ombord”.

”Vi ved, at de har set frem til at blive genforenet med venner og familie, kunne studere i Storbritannien og laver forretninger med hinanden. Vi har en meget lang historie med at flyve til fastlandet i Kina, og vi har haft ruter mellem de to lande i mere end 40 år. Vi ser frem til at kunne genoptage flytrafikken.”

Genåbner efter 859 dage
Lidt over en uge efter det konkurrerende flyselskaber vender Virgin Atlantic også tilbage til Shanghai, når selskabet den 1. maj genåbner ruten fra London-Heathrow til den kinesiske millionby, som herefter vil have daglige afgange.

Flyvninger vil blive foretaget i et Boeing 787-9 Dreamliner-fly, der er konfigureret med tre kabineklasser. De er Upper Class, Premium samt Economy Class, der ydermere vil være opdelt i de tre typer Delight, Classic og Light.

Når ruten genåbnes, vil det være 859 dage siden, at den blev lukket ned grundet pandemien, og genoptagelsen af flyvningerne repræsenterer en milepæl i og med, at det er den sidste af Virgin Atlantics COVID-19-lukkede ruter, der mangler at blive genetableret.

Yderligere oplyser Austrian Airlines, at selskabet fra marts vil øge frekvensen på ruten mellem Wien og Shanghai, der fra daværende tidspunkt vil have tre ugentlige flyvninger i et Boeing 777-fly.

København i top-10
I anledning af Kinas genåbning har analysehuset Mabrian, der fokuserer på luftfart og rejsebranchen, foretaget en undersøgelse af hvilke hovedstæder, hvor lufthavnene på nuværende tidspunkt har planlagt flest direkte flyvninger til landet i løbet af i år.

Førstepladsen går til Budapest, der med 214 flyvninger har øget 2019-niveauet 138 procent, da tallet dengang var 90. Med en stigning på 107 procent til 89 direkte flyvninger i år mod 43 inden pandemien indtager Lissabon andenpladsen, mens tredjepladsen går til Warsawa, der i 2019 havde 340 flyvninger, men indtil videre har planlagt 362 i år, hvilket repræsenterer en stigning på seks procent.

København sikrer sig med 381 flyvninger i år en tiendeplads. I 2019 var tallet 941, så der er tale om en tilbagegang på 60 procent.


Relaterede artikler:

Air France opruster massivt til Kina

Genåbning i Kina kan blive en fuser for flytrafikken

SAS venter på detaljer om genåbning af Kina