Beijing Capital International Airport. (Foto: Shimin Gu | GNU 1.2)

Genåbning i Kina kan blive en fuser for flytrafikken

Selvom genåbningen er i gang, peger flere faktorer på, at der kommer til at gå et godt stykke tid, inden Kina har genvundet positionen som et af de største internationale luftfartsmarkeder.

Nyheden om, at det kinesiske styre ville lempe de gældende rejserestriktioner og påbegynde en genåbning af den internationale flytrafik fra den 8. januar i år, blev modtaget med åbne arme. Der er dog flere indikationer på, at der kommer til at gå en rum tid, inden markedet for alvor er tilbage.

Før COVID-19-pandemien var Kina det femtestørste luftfartsmarked for international flytrafik med en kapacitet på 102,7 millioner udbudte sæder på internationale flyvninger i 2019. Det står dog i skarp kontrast til sidste år, hvor de gældende restriktioner gjorde, at man med 7,4 millioner sæder blot nåede syv procent af 2019-niveauet.

Den 22. januar starter det kinesiske nytår, hvilket plejer at være lig med stor rejseaktivitet, men det ser ikke ud til, at den tilhørende ferie vil leve op til branchens forventninger. Meldingen fra flyselskaberne er, at efterspørgslen i år ikke er på det niveau, man havde håbet på. Det skriver analysehuset OAG fra Storbritannien.

Har skåret ned grundet restriktioner
Det er derudover en udfordring for genopretningen af flytrafikken til og fra landet, at der venter mange internationale flyselskaber et større genopbygningsarbejde af kapaciteten på Kina-flyvningerne som følge af de forhindringer, der har karakteriseret markedet de seneste år.

Det skyldes ifølge OAG blandt andet, at der grundet de hidtil gældende rejserestriktioner i landet har været et loft over kapaciteten, dårligere driftsresultater og risikoen for at blive underlagt sanktioner, hvis selskaberne har fløjet smittede passagerer ind i landet. Det har ført til, at mange flyselskaber har skåret frekvensen ned til et minimum således, at man kunne beholde en fod i døren til markedet, mens selskaberne venter på, at situationen bliver normaliseret.

I tillæg hertil har eksempelvis Finnair – hvor Asien-trafikken historisk set har været af stor betydning – skiftet fokus, hvilket ses ved, at selskabet i lyset af situationen på markederne i regionen i højere grad har udbygget sit netværk med destinationer i USA. En del af trafikken til disse destinationer i sommertrafikprogrammet er allerede blevet solgt, og derfor kommer det trods genåbningen til at tage tid at genopbygge kapaciteten til Kina.

Kinesiske selskaber får konkurrencefordel
Luftrumslukningen i Rusland spiller ligeledes en rolle i den langsommere end forventede genopretning af den internationale flytrafik, da landet har forbudt mange vestlige flyselskaber at benytte luftkorridorerne over det store land som modsvar til de sanktioner, som russiske enkeltpersoner og erhvervslivet er blevet underlagt i kølvandet på landets krig mod Ukraine.

Det tilføjer ekstra timer til flyvningen og trækker ruteøkonomien i en negativ retning, når eksempelvis Finnair ikke kan flyve over Sibirien. Kinesiske flyselskaber kan dog fortsat overflyve Rusland på vej til Europa, da selskaberne – grundet landets diplomatiske relationer til Rusland – ikke er forment adgang til luftrummet.

De kinesiske flyselskaber får desuden en yderligere konkurrencefordel, da selskaberne har et væsentligt lavere lønniveau og driftsomkostninger end de vestlige konkurrenter. Samlet set anslås udgifterne at være op til 30 procent lavere, hvilket sætter de lokale flyselskaber i Kina i stand til at sælge flybilletterne billigere.

Ifølge OAG er forventningen af VFR-traifkken (Visiting Friends and Relatives, red.) vil vende først tilbage, derefter pakkerejserne og slutteligt erhvervstrafikken, hvis genopretning forventes at gå relativt langsomt. Når man tager alt dette i betragtning, ventes Kina først at have genvundet landets position som et af de fem største markeder for international flytrafik i 2024.


Relaterede artikler:

Airbus A350 på Kina-ruter fra Skandinavien

Mange flyselskaber genoptager Kina-ruter

Udsigt til flere internationale flyvninger til Kina