Norwegian Boeing 737-800 i luften. (Foto: Ole Kirchert Christensen)

Venter svagt Norwegian-kvartalsregnskab

Norwegian vil i morgen offentliggøre regnskabet for første kvartal. Analytikerne venter et underskud på 700 mio. norske kroner før skat.

Den 18. april sidste år var det en stolt koncernchef Bjørn Kjos, der kunne fremlægge lavprisflyselskabet Norwegians resultat af første kvartal af regnskabsåret. Det viste et underskud på 160,1 mio. norske kroner før skat og gjorde dermed førstekvartalet af 2013 til et af de bedste nogensinde.

Anderledes ventes det at se ud, når Bjørn Kjos onsdag morgen kl. 08.30 i Felix Conference Center i Oslo fremlægger kvartalsregnskabet for årets tre første måneder af 2014. Markedet har nemlig udviklet sig ugunstigt for det norske lavprisflyselskab med et stort konkurrencepres i Norden, hvilket trykker billetpriserne. Herudover forventes Dreamliner-problemerne også at sætte sine tydelige spor i regnskabet.

Sveriges Aktiespareres Riksförbund, der svarer til Dansk Aktionærforening, har taget temperaturen på ni aktieanalytikeres forventninger forud for offentliggørelsen af Norwegian-kvartalsregnskabet.

I gennemsnit forventer de syv analytikere, at Norwegian kommer ud med et underskud før skat på ikke mindre end 706 mio. norske kroner. Det er en tilbagegang i forhold til fjerde kvartal af 2013 med 283 mio. norske kroner og 341 procent svagere end regnskabet i samme periode året før.

Aktiemarkedets forventninger kan da også afspejles i den aktuelle aktiekurs, idet Norwegian-aktiernes værdi er faldet med 7,39 procent i løbet af den seneste måned.

Norwegian skrev i forbindelse med rapporten for fjerde kvartal, at man forventede en enhedsomkostning på 0,40 norske kroner i 2014. Forudsætningen herfor var en brændstofpris, der ikke bevægede sig over 950 dollar per ton samt en vekselkurs mellem amerikanske dollar og norske kroner, der lå på 6,00.

Mange købsanbefalinger
Ser man på de eksterne forudsætninger, har Norwegian ikke været begunstiget af prisudviklingen på flybrændstof. Her har prisen for et ton brændstof ligget omkring 975 dollar det meste af kvartalet. Derimod har vekselkursen mellem den amerikanske dollar og norske kroner bevæget sig fra 6,28 ved kvartalets start til 5,96 ved udgangen af kvartalet, hvilket kommer Norwegian til gode.

Den store overkapacitet i det nordiske marked har sat indtjeningen under pres, og enhedsindtægterne har da også ligget på 0,31 kroner per produceret sædekilometer de seneste to måneder mod en estimeret omkostning på 0,40 kroner. Det kunne indikere et underskud på trafikindtægterne i omegnen af 875 mio. norske kroner.

Tager man samtidig højde for en skønnet indtægt på 450 mio. norske kroner fra gebyrer og afledte indtægter samt 100 mio. i ekstraomkostninger til leje af reservefly samt et tilsvarende beløb til renteomkostninger, skønnes nettoresultatet før skat at ligge på omkring 650 mio. norske kroner ifølge beregninger fra CHECK-IN.dk.

Af de ni aktieanalytikere, som den svenske aktionærforening har talt med, har syv en købsanbefaling, en har anbefalingen “hold“, mens den sidste anbefaler salg af Norwegian-aktier.