Den kommende hangar. (Illustration: HAECO Group | PR)

Vil bygge verdens største hangar til flyvedligehold

I fremtiden vil HAECO Group råde over en mastodont af en hangar til vedligeholdelse af fly, hvor der blandt andet bliver plads til, at der kan arbejdes på 12 wide og seks narrow body-fly samtidigt.

For nyligt har selskabet HAECO Xiamen, der stammer fra Hongkong, taget første spadestik til en ny kæmpe hangar, der skal være en del af den fremtidige Xiamen Xiang’an International Airport. Lufthavnen er under opførsel, og den ventes at stå klar i 2025.

Selskabet er en del af koncernen HAECO Group (Hong Kong Aircraft Engineering Company Limited, red.), der blandt andet er beskæftiget med flyvedligeholdelse. I øjeblikket har virksomheden base i Xiamen Gaoqi International Airport.

Det er dog planen, at HAECO Xiamen på sigt flytter selskabets aktiviteter til den kommende lufthavn, og derfor har man påbegyndt opførslen af verdens største hangar, hvor omdrejningspunktet bliver vedligehold af fly.

Store forhold
HAECO Group oplyser, at den fremtidige hangar vil ligge på et område, der har et samlet areal på 537.300 kvadratmeter.

Der skal opføres i alt 18 bygninger, som blandt andet skal fungere som testfaciliteter for flymotorer, ekstra arbejdspladser til vedligeholdelsesopgaver, infrastruktur til driften af hangaren samt opbevaring af flybrændstof.

I selve hangaren vil der være pladser til 12 wide body– og seks narrow body-fly, ligesom to fly vil kunne blive bemalet på samme tid. Der vil desuden være mulighed for at parkere flere flytyper således, der kan tages højde for deres individuelle behov for vedligehold.

Gør brug af grønne teknologier
Ifølge koncernen har det været en ambition i planlægningen af hangarbyggeriet, at man skal effektivisere den daglige drift og få mest muligt ud af den plads, der er til rådighed, da det skal tjene til at reducere den gennemsnitlige tid, der bruges på de enkelte fly.

Det har resulteret i en konstruktion, hvor hangaren og de andre bygninger bliver forbundet med hinanden med henblik på at gøre det lettere at styre logistikken i projekterne og dele ressourcer på tværs af de enkelte vedligeholdelsesopgaver.

Byggeriet gør brug af en række teknologier, der skal mindske klimaaftrykket ved driften. Det drejer sig eksempelvis om solceller, automatiske styringssystemer til forskellige dele af hangaren blandt andet lyset og ventilationen samt et system, der har til formål at behandle spildevand fra området.


Relaterede artikler:

Vil bygge ny lufthavn med seks parallelle baner

Vil bygge hangar i europæisk topklasse

Ryanair-hangar til 17 mio. kroner står ledig