Ryanair-hangar til 17 mio. kroner står ledig

Da Ryanair lukkede basen i Billund Lufthavn i fredags, måtte selskabet også forlade den hangar i lufthavnen, som var lejet til lettere vedligeholdelse af flyene.

I begyndelsen af januar måned 2013 kunne Ryanair tage en helt ny hangar i Billund Lufthavn i brug. Etableringen af basen året før krævede at det irske lavprisflyselskab havde et sted at foretage lettere vedligeholdelsesopgaver af flyene samt en lokalitet, hvor medarbejderne på basen kunne møde ind.

Men da Ryanair forlod basen i fredags, får selskabet principielt ikke længere brug for hangaren, da Billund-flyene flyttes til London-Stansted og Dublin. Det betyder, at lejemålet af hangaren angiveligt skal afvikles.

“Der er rift om den ledige hangar, idet vi allerede har fået flere end tre henvendelser fra flyselskaber, der gerne vil overtage lejemålet. Så snart vi har de kontraktslige forhold på plads med Ryanair, står der formentlige nye lejere klar til at flytte ind,“ siger Ivan Commerou, facility-chef i Billund Lufthavn til CHECK-IN.dk.

Hos Ryanair er man naturligvis klar over, at der udestår en forhandling med Billund Lufthavn for at kunne slippe ud af lejemålet.

“Vi kommenterer ikke på kontraktuelle forhold,“ lyder kommentaren fra det irske lavprisflyselskabs presseafdelling.

Ryanair-hangaren er en af tre hangarer, som Billund Lufthavn har opført i perioden fra 2012 til 2014. Prisen ligger på omkring 17 mio. kroner per hangar, og flyselskaberne betaler en fast lejepris for at benytte faciliteterne.

Tre hangarer til C-klasse fly
Hangar 1 har således været lejet af Ryanair, mens Sun-Air i løbet af 2013 flyttede ind i Hangar 2. I december måned sidste år tog Danish Air Transport Hangar 3 i brug til selskabets Airbus A320-fly.

Hangarerne i Billund Lufthavn er bygget til at kunne modtage fly i den såkaldte C-klasse, hvilket vil sige op til Boeing 737-800 eller Airbus A320.

De tre hangarer er identiske og har hvert et areal på 2.600 kvadratmeter. Totalhøjden på hangarerne er 16,2 meter, mens foldeportene giver mulighed for at køre et fly ind med makismal højde på 13,45 meter og en bredde på 40 meter. Hangarerne er såkaldte “kolde“ hangarer med isolering og mulighed for opvarmning op til 15 grader.