Fire af verdens største flyselskaber er gået sammen om en fælles appel til amerikanske og europæiske politikere om at få genetableret den transatlantiske flytrafik.
IAG, der ejer både British Airways og Iberia, har sammen med American Airlines, Lufthansa og United Airlines sendt et brev – underskrevet af topcheferne fra de fire selskaber – til førende amerikanske og europæiske politikere. Brevet er en fælles bøn om at få genetableret den transatlantiske flytrafik hurtigst muligt.
”I betragtning af de transatlantiske flyrejsers ubestridte betydning for både den globale økonomi og for den økonomiske genopretning af vores virksomheder, mener vi, at det er yderst vigtigt at finde en måde at genåbne flytrafikken mellem USA og Europa på,” står der blandt andet i brevet, der er sendt til den amerikanske vicepræsident, Mike Pence, EU’s kommissær for indenrigsanliggender, svenskeren Ylva Johansson, samt den britiske luftfartsminister, Kelly Tolhurst.
Stort set lukket land
EU tillader i øjeblikket ikke rejsende fra USA indrejse i EU-landene, og det samme er gældende for rejsende fra EU til USA. I Storbritannien skal rejsende fra USA i 14 dages hjemmekarantæne efter ankomst.
Og de fire direktører er udmærket klar over, at hverken amerikanske eller europæiske regeringer er parate til at lempe de rejserestriktioner uden en form for garanti for, at virus ikke spredes yderligere.
Flyselskaber vil tage ansvar
Derfor er flyselskaberne også parate til at løfte deres del af ansvaret, og brevskriverne foreslår, at man etablerer et fælles EU-USA Covid-19 testprogram, der skal gøre transatlantiske rejser mulige uden karantæne eller andre restriktioner.
”Vi anerkender, at testning byder på en række udfordringer, men vi mener, at et testprogram for det transatlantiske marked kan være en fremragende mulighed for regeringer og flyindustrien til at samarbejde,” står der i brevet.
Afhængige af transatlantisk trafik
Den transatlantiske flytrafik var indtil coronakrisen blandt verdens travleste, og de fire selskaber er alle i høj grad afhængige af indtjeningen fra trafikken tværs over Atlanten. Ikke mindst British Airways, der var det flyselskab, der indtil krisen ramte, havde flest fly beskæftiget på de transatlantiske ruter.
Det britiske flyselskabs nylige beslutning om at pensionere sine 31 Boeing 747-400 skal derfor ses i det lys, og den britiske luftfartskonsulent, John Strickland, opsummerede da også for nylig British Airways’ beslutning kort og klart:
”Det amerikanske marked eksisterer ikke rigtigt i øjeblikket, og det var her, at British Airways i vid udstrækning beskæftigede sin 747-flåde.”
Relaterede artikler:
British Airways sender Boeing 747 på pension
Halvdelen af Lufthansa-flåden flyver i sommer
United vil afskedige op til 36.000 ansatte