Sådan ser konceptet for det nye fly fra FlyZero ud. (Foto: Aerospace Technology Institute)

Vil lancere brintdrevet fly til 279 passagerer i 2035

Står det til FlyZero vil rejsende i fremtiden kunne flyve til hele verden uden at udlede CO2. Et brintfly med plads til flere hundrede passagerer skal være med til at indfri målet.

Det britiske projekt FlyZero har netop fremvist et koncept for et fly, der er drevet af flydende brint. Konceptet for det nye fly skiller sig ud, da flyet vil have plads til hele 279 passagerer, der vil kunne flyve med samme hastighed, som hvis flyvningerne blev gennemført på konventionelt brændstof.

Det britiske institut for rumfartsteknologi, Aerospace Technology Institute, står bag FlyZero-projektet. Instituttet fortæller i en pressemeddelelse, at eventuelle fremtidige flyvninger med flyet vil være helt uden CO2-udledninger.

Det nye fly vil få en rækkevidde på 9.900 kilometer. Det betyder, at det kan flyve direkte fra London til eksempelvis San Francisco, Indiens hovedstad Delhi eller Rio de Janeiro i Brasilien. Hvis rejsen derimod går til Sydney eller Honolulu fra den engelske hovedstad, så vil det kræve et stop undervejs.

Har flere fordele
Aerospace Technology Institute fortæller, at to af de store fordele ved at bruge flydende brint som brændstof på fly er, at det ikke vejer særligt meget. Derudover indeholder flydende brint tre gange så meget energi som petroleumsbaseret brændstof.

I det nye fly skal den flydende brint opbevares ved minus 250 grader i såkaldte kryogentanke til brændstof. Tankene fryser brinten ned til de mange minusgrader og sørger – gennem en række avancerede processer – for, at brinten kan benyttes som brændstof.

Under udviklingen af konceptflyet har FlyZero identificeret en række teknologier, der er nødvendige for at kunne flyve mange passagerer lange distancer på brint. Det drejer sig om vinger uden brændstoftanke, brinttanke, kryogene-brændstofsystemer, brændselsceller og gasturbiner til brint.

”Kan definere fremtiden”
Konceptet for det nye midsize-fly er et af tre, som der lige nu arbejdes på. De to øvrige vil blive offentliggjort næste år. Målet er at have et brintdrevet passagerfly i kommerciel drift senest i 2035. Det arbejde bidrager Airbus og easyJet til.

Udover de tre endelige flykoncepter vil FlyZero i starten af 2022 også offentliggøre en køreplan for projektet samt flere analyser. Herunder af det potentielle marked, økonomiske aspekter og en samlet vurdering af bæredygtigheden i at flyve med brint.

”Disse koncepter kan definere fremtiden for både rum- og luftfart. De viser, at kulstoffri flyvninger kan blive til virkelighed med brint som spidskandidat til erstatte de fossile brændstoffer,” lyder det fra Storbritanniens erhvervsminister Kwasi Kwarteng. FlyZero er finansieret af den britiske regering.

 

Relaterede artikler:

Airbus vil lave bæredygtigt brændstof i Canada

United gennemfører historisk flyvning

Vil bane vejen for bæredygtigt flybrændstof