En passagerflyvning fra Chicago til Washington DC skrev onsdag i denne uge historie. United Airlines stod bag flyvningen, der blev fløjet af en Boeing 737 MAX 8.
United Airlines har skrevet luftfartshistorie. Flyselskabet blev onsdag det første nogensinde til at gennemføre en passagerflyvning ombord på et fly, der udelukkende fløj på Sustainable Aviation Fuel (SAF), også kaldet bæredygtigt brændstof.
Flyvningen fandt sted fra O’Hare International Airport i Chicago til Washington D.C., hvor piloterne fra det amerikanske flyselskab landede i Reagan National Airport. Den blev gennemført som et samarbejde mellem United, Boeing, CFM International, Virent og World Energy.
Flyvningen foregik på en Boeing 737 MAX 8, der havde 500 gallons (1892 liter) bæredygtig brændstof i den ene tank. I den anden var samme mængde traditionelt fossilt jetbrændstof. Den særlige flyvning skulle demonstrere, at der ikke er forskel på at flyve med de to brændstoftyper, lyder det fra United.
Ønsker højere koncentration
Det bæredygtige brændstof, der blev brugt på flyvningen fra Chicago til Washington, er såkaldt drop in-ready. Det betyder, at brændstoffet kan benyttes i de flymotorer, der benyttes af flyselskaberne i dag, uden at motorerne skal ændres yderligere.
Bæredygtigt brændstof fremstilles af fossile materialer, der ikke er olie. Ifølge det amerikanske energiministerium så har landet nok råstofressourcer til at kunne imødekomme den amerikanske luftfartsindustris forventede efterspørgsel på bæredygtigt brændstof.
I øjeblikket må flyselskaber kun flyve med en blanding med maksimalt 50 procent bæredygtigt brændstof. Det vil United, Boeing, CFM International, Virent og World Energy gerne ændre, så der må flyves med en højere SAF-koncentration i fremtiden.
Den mest målbare løsning
Flyet havde flere end 100 passagerer med på turen til Washington. Passagerne var erhvervsledere, embedsmænd, NGO’er samt diverse mediefolk. Derudover deltog ledende personer fra United, Boeing, CFM International, Virent og World Energy også.
Ihssane Mounir, direktør for kommercielt salg og marketing i Boeing, kalder brugen af SAF for den løsning, hvor det bliver mest overskueligt for flyselskaberne og andre aktører i luftfartsindustrien at følge med i, hvordan de enkelte selskaber kan reducere udledningen af CO2.
“Som branche er vi forpligtet til at tage hånd om klimaforandringerne, og bæredygtige flybrændstoffer er den mest målbare løsning til at mindske luftfartens kulstofemissioner i de kommende årtier,” udtaler Ihssane Mounir.
Relaterede artikler:
Premiere i Gatwick på easyJet SAF-flyvninger