Airbus A320-200neo - SE-ROJ - i hangar hos SAS. (Foto: SAS AB | PR)

Vil bane vejen for bæredygtigt flybrændstof  

SAS, Vattenfall, Shell og LanzaTech har givet hånd på, at de sammen vil undersøge muligheden for at fremstille verdens første syntetiske bæredygtige flybrændstof i stor skala. 

Nu tager fire store selskaber et skridt mod at få flere fly, der er drevet af syntetisk Sustainable Aviation Fuel (SAF) – såkaldt bæredygtigt brændstof – på vingerne. SAS, Vattenfall, Shell og LanzaTech vil sammen arbejde hen imod netop dette, fortæller de onsdag. 

Det er LanzaTech, der har udviklet teknologien bag projektet. Den kaldes ‘LanzaJet – Alcohol to Jet’. Teknologien går ud på, at man dropper at bruge fossile materialer i produktionen. I stedet fremstilles brændstoffet af fossilfri elektricitet og genanvendt kuldioxid fra fjernvarme. 

I en pressemeddelelse fortæller aftaleparterne, at de drømmer om, at man på sigt kan fremstille 50.000 ton syntetisk SAF årligt. Hvis drømmen om de mange ton realiseres, så vil det kunne dække op mod en fjerdedel af SAS’ årlige behov for bæredygtigt brændstof i 2030’erne. 

Kræver større investering
Ambitionen er, at der på sigt skal anlægges et spritnyt produktionsanlæg, hvor fremstillingen af det syntetiske SAF skal have til huse. Forsmark på den svenske østkyst er udset til dette formål. Det er en landsby med 59 indbyggere, hvor Vattenfall i forvejen driver et atomkraftværk.  

Det kræver dog en større investering på et senere tidspunkt, hvis det nye produktionsanlæg skal blive til virkelighed, lyder det. De fire selskaber har i fællesskab lavet en indledende undersøgelse, der viser gode takter, derfor er de blevet enige om at trække projektet ind i næste fase.  

Det betyder, at der nu igangsættes en række dybdegående analyser af teknologien, som LanzaTech har udviklet sammen med U.S. Department of Energy, samt placeringen ved Forsmark. Håbet er, at byggeriet kan sættes i gang i 2026 eller 2027. 

Har fordelt rollerne
Selskaberne fortæller, at formålet med projektet er at få sat skub i produktionen af bæredygtigt brændstof i Sverige. De har i den forbindelse underskrevet et forståelsespapir, der fordeler de forskellige ansvarsområder.  

Vattenfall står for fossilfri elforsyning, brintproduktion og kuldioxidgenvinding. Shell vil undersøge brændstofproduktion og logistik. LanzaTech bringer sin gasfermenteringsekspertise samt ‘LanzaJet – Alcohol to Jet’ til bordet. SAS deltager som potentiel køber af brændstoffet. 

“Luftfartssektoren står over for en stor udfordring med at få skaffet de mængder SAF, der kræves, hvis man skal flyve bæredygtigt. Dette projekt er starten på at kunne levere på disse mængder,” siger administrerende direktør Jennifer Holmgren fra LanzaTech. 

 

Relaterede artikler:

Premiere i Gatwick på easyJet SAF-flyvninger

Opfordrer til tvungen brug af bæredygtigt brændstof

Airbus vil lave bæredygtigt brændstof i Canada