I kommende måned starter Lufthansa Group med at ansætte piloter og kabinepersonale til koncernens nye produktionsselskab, som påbegynder flyvningerne til næste sommer.
Der har været spekuleret i, hvorvidt Lufthansa Group allerede i år ville sætte gang i driften i City Airlines, som er koncernens nye produktionsselskab. Nu maner Lufthansa dog de forlydender i jorden, da koncernen officielt har bekræftet, at selskabet går i luften i løbet af sommeren 2024.
City Airlines blev etableret i 2022, og i juni i år blev selskabet tildelt en kommerciel driftstilladelse (AOC) fra de civile luftfartsmyndigheder i Tyskland. Indtil videre består flåden af et enkelt Airbus A319-100, da et af kravene for at få driftstilladelsen er, at selskaber råder over mindst ét fly.
Fremover vil City Airlines have dets primære hub i lufthavnen i München, ligesom selskabet derudover også vil etablere en hub i Frankfurt Airport. Placeringerne skal sætte det i stand til at kunne foretage feeder-flyvninger til Lufthansas store trafikknudepunkter, lyder det.
Overvejer andre flytyper
Det nye produktionsselskab skal medvirke til at befæste Lufthansa Groups position på det tyske marked ved at styrke udbuddet på de kortere distancer og på samme tid sætte koncernen i stand til at skabe vækst i langdistance-aktiviteterne.
Det oplyses, at ambitionen er, at kundeoplevelsen ombord på City Airlines’ fly skal være helt i tråd med den, som passagererne kender fra andre Lufthansa-selskaber samt, at City Airlines kommer til at operere side om side med Lufthansa CityLine.
Når det nye produktionsselskab går på vingerne til næste år, vil flyvningerne blive foretaget med et antal Airbus A319-fly, men Lufthansa Group fortæller, at man i øjeblikket overvejer, om der en idé i at benytte eksempelvis Airbus A220’ere eller fly fra Embraer.
Forhandler om overenskomster
Ifølge Lufthansa Group går man for alvor i gang med at rekruttere piloter og kabineansatte i løbet af november i år. Det oplyses desuden, at man har et blik på, hvorvidt piloterne taler engelsk, da det kan være en fordel for selskabet på længere sigt. Derudover prioriterer man ansøgere med erfaring.
“Med etableringen af City Airlines ønsker vi at skabe muligheder i de kommende årtier og sørge for, at der er arbejdspladser at få i Tyskland. Det er den eneste måde, hvor vi kan skabe vækst samt styrke vores hubs i München og Frankfurt på bæredygtig vis,” udtaler Jens Fehlinger, der er administrerende direktør for City Airlines.
Forhandlingerne om overenskomster for de fremtidige ansatte i det nye produktionsselskab, er gået i gang, fortæller Lufthansa Group.
Etablering af City Airlines har flere lighedspunkter med SAS’ produktionsplatforme SAS Connect og SAS Link. I flere tyske luftfartsmedier er det tidligere i år blevet omtalt, hvordan der søges efter ansatte, som er villige til at flyve på overenskomster, der angiveligt er billigere og mere fleksible, end dem personalet i Lufthansa er dækket af.
Relaterede artikler:
Første fly til nyt Lufthansa-selskab