Når den tredje landingsbane står klar i London Heathrow Airport, vil Virgin Atlantic udvide fra de nuværende 19 destinationer til 103 destinationer – heriblandt København.
Der er udsigt til en hård kamp om de 350 nye start- og landingstilladelser (slots, red.), der bliver tilgængelige, når Heathrow Airport, der er Europas største lufthavn, i 2026 ventes at kunne tage en tredje bane i brug.
British Airways og moderselskabet IAG sidder i dag på 55 procent af det nuværende antal slots, og Virgin Atlantic har et ønske om minimum at få tildelt 150 slot-par, eller hvad der svarer til en tredjedel af de nye tilladelser.
Selskabet har derfor netop offentliggjort, hvordan man ønsker at udnytte disse start- og landingstilladelser, når og hvis ansøgningen bliver imødekommet.
På rutekort har Virgin Atlantic indtegnet de nuværende 19 destinationer samt 84 nye destinationer, som fordeler sig med 12 indenrigsdestinationer i Storbritannien, 37 europæiske ruter med København, Oslo, Stockholm, Gøteborg og Helsinki iblandt samt 35 nye interkontinentale ruter, hvor byer som Buenos Aires, Jakarta og Kunming i Kina indgår.
Kan bryde monopol på 26 ruter
Koncernchef Shai Weiss fra Virgin Atlantic lover myndighederne, at hvis man ændrer på IAG-monopolet i Heathrow Airport, så kan Virgin Atlantic til gengæld sikre, at Storbritannien får en flag-carrier som supplement til British Airways.
Der er således lagt op til, at IAG og British Airways kan blive maksimalt udfordret i løbet af de kommende år. Ifølge planen vil Virgin Atlantic kunne give konkurrence på 26 ruter, hvor IAG i dag har et monopol.
Den ambitiøse plan om at firedoble det nuværende rutenetværk kan virke urealistisk, og det er sandsyndligvis en del af det omfattende politiske spil, der vil være i forbindelse med allokeringen af de nye start- og landingstilladelser.
I dag flyver Virgin Atlantic til 19 interkontinentale destinationer fra London Heathrow Airport. I Nord-, Mellem- og Sydamerika er der tale om Atlanta, Boston, Havana, Newark, New York-JFK, Las Vegas, Los Angeles, Miami, San Francisco, Sao Paulo, Seattle og Washington D.C. I Afrika og Mellemøsten er Johannesburg, Lagos og Tel Aviv på rutekortet, mens Hong Kong, Mumbai, New Delhi og Shanghai udgør destinationerne i Asien.
Danske Rikke Munk Christensen, der tidligere har været ansat i Finnair og Cimber Sterling, er i øvrigt den 1. september tiltrådt hos Virgin Atlantic som direktør for Networks, Alliances & Strategy, hvorfor hun på sigt kan få en central rolle i at udvikle rutenettet, når den tredje landingsbane i Heathrow Airport står klar.
Relaterede artikler:
Virgin genoptager Gatwick-rute efter 28 år