En Boeing 787 Dreamliner fra Virgin Atlantic. Foto: Aleem Yousaf

Virgin planlægger fem ruter til Norden

Når den tredje landingsbane står klar i London Heathrow Airport, vil Virgin Atlantic udvide fra de nuværende 19 destinationer til 103 destinationer – heriblandt København.

Der er udsigt til en hård kamp om de 350 nye start- og landingstilladelser (slots, red.), der bliver tilgængelige, når Heathrow Airport, der er Europas største lufthavn, i 2026 ventes at kunne tage en tredje bane i brug.

British Airways og moderselskabet IAG sidder i dag på 55 procent af det nuværende antal slots, og Virgin Atlantic har et ønske om minimum at få tildelt 150 slot-par, eller hvad der svarer til en tredjedel af de nye tilladelser.

Selskabet har derfor netop offentliggjort, hvordan man ønsker at udnytte disse start- og landingstilladelser, når og hvis ansøgningen bliver imødekommet.

På rutekort har Virgin Atlantic indtegnet de nuværende 19 destinationer samt 84 nye destinationer, som fordeler sig med 12 indenrigsdestinationer i Storbritannien, 37 europæiske ruter med København, Oslo, Stockholm, Gøteborg og Helsinki iblandt samt 35 nye interkontinentale ruter, hvor byer som Buenos Aires, Jakarta og Kunming i Kina indgår.

Virgin Atlantics planer for europæisk ekspansion fra London Heathrow Airport. (Pressemateriale fra Virgin Atlantic)

Kan bryde monopol på 26 ruter
Koncernchef Shai Weiss fra Virgin Atlantic lover myndighederne, at hvis man ændrer på IAG-monopolet i Heathrow Airport, så kan Virgin Atlantic til gengæld sikre, at Storbritannien får en flag-carrier som supplement til British Airways.

Der er således lagt op til, at IAG og British Airways kan blive maksimalt udfordret i løbet af de kommende år. Ifølge planen vil Virgin Atlantic kunne give konkurrence på 26 ruter, hvor IAG i dag har et monopol.

Den ambitiøse plan om at firedoble det nuværende rutenetværk kan virke urealistisk, og det er sandsyndligvis en del af det omfattende politiske spil, der vil være i forbindelse med allokeringen af de nye start- og landingstilladelser.

I dag flyver Virgin Atlantic til 19 interkontinentale destinationer fra London Heathrow Airport. I Nord-, Mellem- og Sydamerika er der tale om Atlanta, Boston, Havana, Newark, New York-JFK, Las Vegas, Los Angeles, Miami, San Francisco, Sao Paulo, Seattle og Washington D.C. I Afrika og Mellemøsten er Johannesburg, Lagos og Tel Aviv på rutekortet, mens Hong Kong, Mumbai, New Delhi og Shanghai udgør destinationerne i Asien.

Danske Rikke Munk Christensen, der tidligere har været ansat i Finnair og Cimber Sterling, er i øvrigt den 1. september tiltrådt hos Virgin Atlantic som direktør for Networks, Alliances & Strategy, hvorfor hun på sigt kan få en central rolle i at udvikle rutenettet, når den tredje landingsbane i Heathrow Airport står klar.

 

Relaterede artikler:

Virgin genoptager Gatwick-rute efter 28 år

Vil have 150 nye slots i udvidet Heathrow

Virgin Atlantic og easyJet i samarbejde