Widerøes ejer viser angiveligt interesse for Norwegian. Foto: Widerøe

Widerøe i samarbejde med Rolls-Royce om nye fly

Widerøe og Rolls-Royce har underskrevet en aftale om udvikling af elektriske fly. Det norske flyselskab planlægger kommercielle emissionsfrie indenrigsruter i 2030.

De nuværende fossildrevne passagerfly hos Widerøe skal i fremtiden erstattes af elektriske fly.

Sådan lyder meldingen fra det norske flyselskab, der har store ambitioner om at overgå til grønne løsninger i fremtiden. Widerøe har i den forbindelse lanceret et nyt samarbejde med Rolls-Royce om udvikling af emissionsfrie fly.

Det fælles projekt er en del af Widerøes planer om at udskifte og elektrificere over 30 fly i flåden frem mod 2030. Aftalen blev onsdag underskrevet på den britiske ambassade i Oslo.

Projektets fokus er at udvikle et helt nyt koncept, der opfylder Norges mål om en fremtidig emissionsfri luftfart. Projektet skal ligeledes bane vejen for, at Widerøe bliver i stand til at udskifte sine kortdistancefly af typen Dash 8. Rolls-Royce skal bistå med ekspertise i designet af elektriske systemer, og norske og britiske eksperter er allerede i fuld gang med arbejdet.

Emissionsfrie indenrigsruter i 2030
De norske myndigheder har som mål, at indenrigsflyvninger skal være emissionsfrie i 2040. Den norske klima- og miljøminister, Ola Elvastuen, har flere gange talt varmt om at bruge norske indenrigsflyvninger som testmarked for udvikling af rentable og emissionsfrie fly. Og Widerøe ser frem til at forfølge ambitionerne.

”Vores mål er at have kommercielle emissionsfrie ruter i drift fra 2030. Partnerskabet med Rolls-Royce er et meget vigtigt skridt, der bevæger os tættere på det mål,” siger Andreas Aks, strategidirektør i Widerøe.

Rolls-Royce er glade for at have indgået partnerskab med Widerøe om udviklingen af emissionsfrie fly.

”Vi bifalder de meget høje norske ambitioner. Rolls-Royce har en lang historie med banebrydende arbejde inden for luftfart. Vi hjalp med at udvikle motorerne på nogle af historiens første flyvninger, og vi bygger Trent XWB som nutidens mest effektive flymotor,” siger Alan Newby, direktør for luftfartsteknologi og fremtidsprojekter hos Rolls-Royce.

“I Rolls-Royce er vi klar over, at verdenssamfundets største teknologiske udfordring er det kritiske behov for energi med lavt kulstof. Vi har en vigtig rolle at spille i en fælles indsats for at skabe mere bæredygtig energi for fremtiden.”

Brug for hurtigere udvikling
Rolls-Royce har allerede etableret et højteknologisk udviklingscenter i Trondheim. Her sidder en større gruppe medarbejdere hver dag og udvikler på løsninger til en emissionsfri luftfart.

Innovasjon Norge har ydet støtte til Widerøe og Rolls-Royces projekt om at udvikle emissionsfrie fly. Projektet er tænkt til at vare i to år.

”Udviklingen af ​​elektrisk luftfart ser lovende ud, men vi har brug for hurtigere udvikling. Det er derfor meget glædeligt for os i Widerøe at få verdens mest anerkendte flymotorproducent til at deltage på holdet med denne banebrydende udfordring på vores grønne rejse,” siger Andreas Aks.

Widerøe råder i øjeblikket over en flåde af turbopropfly bestående af 22 Dash 8-100, tre Dash 8-200, syv Dash 8-300 samt 10 Dash 8-400. De tre førstnævnte versioner har et aldersgennemsnit på over 20 år, mens alderen på Dash 8-400-flyene i gennemsnit er 12 år. Herudover råder Widerøe over fire nye Embraer E190-E2.

Skandinavisk fokus på grøn fremtid
Det er ikke kun Widerøe, som har rakt ud efter kompetence for at udvikle fremtidens emissionsfrie fly til gavn for klimaet.

I maj i år indgik SAS samarbejde med Airbus om udviklingen af fremtidens bæredygtige fly. De to parter indgår således nu i et fælles projekt, der har til formål at kortlægge muligheden for at kunne introducere større hybrid- og elfly til den kommercielle luftfart inden for 10-15 år.

Projektet løber i første omgang frem til slutningen af 2020. SAS har som erklæret mål at nedbringe selskabets CO2-udledning med 25 procent i 2030.

 

Relaterede artikler:

Widerøe: Vores nye fly skal være el-fly

Elektriske fly mellem Oslo og København i 2040

SAS og Airbus indgår samarbejde om hybrid- og elfly