Wizz Air tilbyder 29 ruter til Skandinavien

Ungarske Wizz Air kunne i denne uge annoncere en ny rute mellem Gdansk og Aarhus Lufthavn. Operatørens valg er en fjer i hatten for den østjyske lufthavn, der har tiltrukket et lavprisflyselskab, der udbyder 29 ruter til 7 lufthavne i Skandinavien.

“We can all fly now“ er sloganet for lavprisflyselskabet Wizz Air, der harhovedkvarter i Airport Business Park C2i Vecsés ganske tæt påBudapest Ferihegy International Airport.

Sloganet minder i påfaldende grad om Norwegian´s “Alle skal have råd til at flyve“. Men her hører ligheden også op. Det norske lavprisflyselskab har etableret et rutenet med de primære hovedlufthavne som udgangspunkt, mens Wizz Air har en strategi, der lægger sig tæt op ad Ryanair med valg af sekundære lufthavne.

Aarhus Lufthavn vil formentlig ikke lade sig besmykke med titlen “sekundær“ lufthavn. Men et faktum er, at lufthavnen har sikret sig Wizz Air som kommende operatør på lufthavnen i tæt konkurrence med bl.a. Billund Lufthavn og Københavns Lufthavn, der begge længe har forsøgt at tiltrække det ungarske lavprisflyselskab.

Aarhus Lufthavn kommer i selskab med yderligere seks lufthavne i Skandinavien, hvortil Wizz Air har valgt at flyve. I Norge vil Wizz Air fremover beflyve Stavanger, Bergen og Sandefjord Torp. Sidstnævnte ligger ca. 118 kilometer syd for Oslo.

På det svenske marked har Wizz Air valgt lavprislufthavnen Skavsta ca. 100 km syd for Stockholm. Göteborg betjenes via Göteborg City Airport – og ikke Landvetter, som de fleste store ruteselskaber benytter. Endelig flyver Wizz Air også til Malmø-Sturup, som selskabet i flere tilfælde har markedsført som lufthavn for København.

Samlet vil Wizz Air fremover operere 29 ruter til de 7 skandinaviske lufthavne. Selskabet har en enhedsflåde af p.t. 32 Airbus A320-232 fly, der tager op til 180 passagerer. Og ikke færre end 132 nye fly af samme type er på vej til selskabet. Barometret er således sat på vækst, hvorfor Aarhus Lufthavn bør kunne se perspektiverne i samarbejdet.

Hos Billund Lufthavn var der naturlig skuffelse over det ungarske lavprisflyselskabs overraskende valg af Aarhus Lufthavn. “Vi har svært ved at forstå, hvorfor Billund Lufthavn er fravalgt. Men det svar kender kun Wizz Air,“ siger lufthavnens marketingchef Jesper Klausholm til CHECK-IN.dk.

“Vi ønsker Aarhus Lufthavn tillykke med den nye rute. Vi håber samtidig, at Wizz Air får succes i Aarhus, da det er vigtigt, at endnu flere operatører får øje på det vestdanske marked, og de muligheder det indebærer. Men jeg tror dog, at Wizz Air ville kunne have fået større succes i Billund Lufthavn,“ vurderer Jesper Klausholm.

Netop Wizz Air´s adgang til Østeuropa er attraktivt for det vestdanske luftfartsmarked, der i forvejen er underforsynet med ruter til regionen. Kun Prag og Riga har hidtil være på de jyske lufthavnes rutekort.

Wizz Air blev etableret i 2003 og har i dag baser i Gdansk, Poznan, Katowice, Warszawa og Wroclaw i Polen, Budapest i Ungarn, Sofia i Bulgarien, Bucharest, Cluj-Napoca og Timisoara i Rumænien, Kiev i Ukraine og Prag i Tjekkkiet. Samlet opererer selskabet over 150 ruter primært i Central- og Østeuropa.

Grafik: Wizz Air vil fremover operere på 29 ruter til 7 skandinaviske lufthavne.