(Foto: WOW)

WOW air fremrykker Washington-start

Islandske WOW air har fremrykket starten for sin anden USA-rute.

Efter flere år alene på markedet, får Icelandair nu igen konkurrence på flyvninger fra Europa via Island til USA og retur. Det sker når WOW air 29. marts begynder at flyve mellem Reykjavik på Island og Boston på USA’s østkyst. Selskabet har i forvejen et fintmasket net af ruter til destinationer i Europa med Københavns Lufthavn som en af de største.

WOW air tror så meget på konceptet med USA-flyvninger, at selskabet har valgt at fremrykke åbningsdatoen for sin anden USA-rute. Den kommer til at gå til Baltimore-Washington Airport (BWI), der ligger nordøst for den amerikanske hovedstad Washington tæt på storbyen Baltimore. Oprindeligt skulle første flyvning have fundet sted 4. juni. Men det er nu fremrykket til 8. maj.

I første omgang bliver der tale om fire ugentlige flyvninger på mandage, onsdage, fredage og søndage. Fra 11. juni suppleres med en femte ugentlig afgang på torsdage. Ruten opereres frem til slutningen af oktober. Icelandair flyver til Washington Dulles-lufthavnen vest for byen.

WOW air planlægger at betjene ruterne til Boston og Washington D.C. med Airbus A321-fly.

Blod på tanden
Når WOW air åbner Boston-ruten til marts med fem ugentlige flyvninger, så får Icelandair igen konkurrence på nogle af sine USA-ruter efter mere end tre år alene på markedet. Fra 2010 frem til starten af 2012 fløj lavprisselskabet Iceland Express fra Island til USA samt fra Island til Europa. Det stoppede selskabet med i januar 2012 for at fokusere på det europæiske rutenet. I oktober 2012 blev Iceland Express købt af rivalen WOW air, der var gået i luften første gang samme år.

WOW air valgte i første omgang at fokusere på europæiske flyvninger. I løbet af 2013 begyndte selskabet dog at få blod på tanden med hensyn til at genoptage Iceland Express’ USA-flyvninger og give Icelandair konkurrence.

Bølger af fly
Derfor planlagde WOW air at gå i luften med USA-flyvninger i foråret 2014. Den plan måtte selskabet imidlertid udskyde et år på grund af problemer med at skaffe de nødvendige landingstilladelser i Reykjaviks Keflavik Lufthavn. For at transfertiden i Keflavik skal være så kort som muligt, er det vigtigt at få attraktive slottider, som passer med hvornår selskabets fly kommer ind fra de europæiske destinationer, som blandt andet tæller København.

Men da Icelandair kører præcis samme koncept med ”bølger” af fly ind og ud fra Keflavik på bestemte tidspunkter, så var det ikke været muligt for WOW air at få fingrene i landingstilladelser på de nødvendige tidspunkter.

Til skade for konkurrencen
I november 2013 fastslog de islandske konkurrencemyndigheder ellers, at den nuværende ordning for tildeling af landingstilladelser i Keflavik er til skade for konkurrencen. De pålagde Isavia, der står for administrationen af tilladelserne, at give Wow Air adgang til landingstilladelser på vitale tidspunkter for at kunne konkurrere på lige fod med Icelandair.

Sidenhen har WOW air sikret sig passende landingstilladelser og selskaber er nu klar til sin USA-entré.

I november 2013 fik WOW air sin egen driftstilladelse, Air Operators Certificate (AOC). Indtil da havde selskabet været et såkaldt virtuelt flyselskab, hvor et andet selskab havde opereret fly på vegne af WOW air.