​Estere vil i klinch med Jet Time og Flybe

Estonian Air, med den tidligere Cimber Sterling-boss Jan Palmér i spidsen, vil med nyt selskab drive feederruter for de store flyselskaber. Et marked hvor selskaber som Jet Time og Flybe begår sig.

Svenske Jan Palmér, der var direktør for Cimber Sterling frem til selskabets konkurs i maj 2012, har de senere år stået i spidsen for estiske Estonian Air og arbejdet intenst på at få flyselskabet tilbage på ret kurs. Det har blandt andet resulteret i reduktion af medarbejderstab og flyflåde. Men nu er tiden kommet til også at tænke i retning af at skabe ny forretning.

Derfor har Palmér og Estonian Air etableret datterselskabet Nordic Flyways. Det skal efter planen indgå i langvarige partnerskaber med større flyselskaber og sørge for at feede passagerer ind med regionale jetfly og turboprop-fly til de store selskabers trafikknudepunkter, hvorfra passagererne kan flyve videre ud i Europa og verden.

Verdens mest ukendte
Blandt de eksisterende aktører inden for det felt finder man blandt andet danske Jet Time, der opererer otte ATR72-600 turboprop-fly for SAS. Det britiske flyselskab Flybe gør sig også inden for dette forretningsområde. Således arbejder Flybe i dag for belgiske Brussels Airlines og skal fra oktober operere fire ATR72-fly for SAS.

Jan Palmér peger på, at konceptet med rene regionaljet-operatører, der flyver for flere store selskaber på samme tid, er et velkendt fænomen i USA. Et af verdens største – men nok også mest ukendte – flyselskaber er amerikanske Skywest, hvis mere end 330 fly opererer på vegne af American Airlines, US Airways, United Airlines, Delta Air Lines og Alaska Airlines.

Der er dog et stykke vej for Estonian Air og Nordic Flyways op til Skywests niveau. Således råder Estonian Air kun over tre CRJ-900 regionale jetfly og fire 76-sæders Embraer ER170 jetfly.