Der var rigtig mange bydere, da SAS skulle finde et selskab til at operere otte regionale jetfly for sig. Solid økonomi og lyst til langsigtet samarbejde var med til at sikre irsk sejr.
Hele 18 europæiske flyselskaber bød sig til, da SAS i sensommeren kiggede sig om efter et flyselskab til at operere otte CRJ900-fly på wet lease-basis. Et udbud, der endte med at irske CityJet blev valgt.
”Vi var selvfølgelig positivt overraskede over at der var så mange bydere,” fortæller Lars Sandahl Sørensen, koncerndriftsdirektør i SAS. Det er hans forretningsområde, der står for at indgå aftaler med wet lease-leverandører.
Først blev de 18 interesserede indsnævret til 11 kandidater. Efter grundige granskninger blev feltet så snævret ind til syv, så tre og til sidst én vinder af kontrakten.
Solid økonomi
Fire ting gør sig gældende i en udvælgelsesproces, som den SAS var igennem, forklarer Lars Sandahl Sørensen. For det første skal sikkerheden naturligvis være i orden og selskabet skal have IATA’s særlige IOSA-certificering. For det andet skal selskabet være i stand til at løfte opgaven. Både fagligt og økonomisk. Organisationen skal være gearet til det og økonomien skal være solid nok til at underleverandøren ikke drejer nøglen om i morgen.
For det tredje skal underleverandøren være parat til at indgå i et langsigtet partnerskab med SAS og dedikere sig til opgaven. Det skal ikke bare være endnu en normal wet lease-opgave for selskabet. SAS forlanger mere end det. Og endelig så er det centralt, at selskabet selv kan stille med flyene. Og ikke bare mange år gamle fly, som selskabet finder forskellige steder i verden. SAS forlanger, at det er nye fly leveret direkte fra fabrikken.
To af SAS’ nuværende underleverandører – Jet Time og Flybe – har således måtte ud og finde henholdsvis otte og fire nye ATR72-600 fly, som er skaffet gennem leasingselskaber.
CityJet kunne levere på alle fire punkter, var vurderingen fra SAS.
En god platform
At CityJet løb med kontrakten hænger også sammen med, at selskabet var parat til overtage SAS’ finske produktionsselskab Blue1, som mere eller mindre blev tilovers i det nye SAS-setup med en række af wet lease-underleverandører til at operere turbopropfly og regionale jetfly med plads til under 100 passagerer. Mellemdistance- og langdistancefly står SAS stadig selv for.
”De ville overtage Blue1. Det betyder, at vi ved, at de har en god platform at starte ud fra,” forklarer Lars Sandahl Sørensen.
Blue1 havde indtil fornylig fem Boeing 717-fly, som selskabet opererede for SAS i Blue1’s egne lyseblå og hvide farver. Nu har selskabet to fly tilbage, som flyver sidste gang i starten af november. Herefter skal Blue1’s flyvende personale omskoles til de CRJ900-fly, som CityJet er ved at anskaffe. Desuden skal der ansættes mere personale, da CityJet skal operere otte fly for SAS.
En håndfuld leverandører
Når CityJet fra slutningen af marts næste år begynder at flyve for SAS, så vil SAS have en håndfuld underleverandører til at operere turbopropfly og regionale jetfly for dem.
Danske Jet Time, britiske Flybe og svenske Braathens Aviation står for at operere ATR72-600 turbopropfly. Jet Time har desuden et par ATR72-500 flyvende for SAS på ad-hoc basis, ligesom Braathens Aviation også opererer SAAB 2000-fly for SAS.
SAS’ danske datterselskab Cimber A/S har siden 1. marts i år opereret 12 CRJ900 regionale jetfly, som SAS ejer. Cimber A/S får nu selskab af CityJet, der selv stiller med otte CRJ900-fly.
CityJet skal for SAS fra marts næste år operere otte CRJ900-fly magen til dem, som Cimber A/S opererer 12 af for SAS.