Den nye Airbus ACJ350-900 med den militære registrering 10+01 til den tyske regering. Foto: Jan Brandes/Lufthansa Technik AG

Har brugt 18 måneder på indretning af A350-regeringsfly

Det har taget halvandet år at indrette det andet tyske regeringsfly af typen Airbus ACJ350-900, der onsdag blev overdraget til det tyske luftvåben. Flyet har fået registreringen 10+01.

Siden august 2020 har de tyske toppolitikere kunnet flyve verden rundt i en topmoderne Airbus ACJ350-900, der var den første af i alt tre bestilte fly af denne type.

Nu er det næste fly i rækken gjort klar til at flyve rundt med forbundskansler Olaf Scholz og øvrige politikere. Således kunne Lufthansa Technik onsdag formelt overdrage flyet med den militære registrering 10+01 til det tyske luftvåben – også kendt som Luftwaffe.

Flyet er indrettet med en gennemført kabine egnet til regeringsflyvningerne. Siemtje Möller, der er statssekretær i det tyske forsvarsministerium, døbte flyet ”Konrad Adenauer” ved en ceremoni, der blev overværet af hans barnebarn med samme navn.

Den nye ACJ350’er blev leveret fabriksnyt til Lufthansa Technik i slutningen af marts 2021. Siden har der været arbejdet intensivt på flyet i Hamborg, og hovedfokus har været på at installere en komplet regeringskabine.

Strukturelt adskilt kabineområder
I modsætning til 10+01 blev der ikke i første omgang installeret en komplet regeringskabine i 10+03, som er registreringen på den første ACJ350 til Luftwaffe. Dette fly har i øvrigt fået navnet ”Kurt Schumacher”, og det var det første VIP- og regeringsfly i verden baseret på en Airbus A350.

Kabinen i 10+03 er indtil videre anvendt med et åbent kabinedesign, da det i sin tid blev besluttet, at flyet skulle leveres hurtigt. Og derfor nøjedes man med en delvis ombygning, hvor en del af den eksisterende sædeopstilling blev stående.

I det nye fly, 10+01, er der til gengæld indrettet en kabine med strukturelt adskilt funktionsområder til brug for toppolitikerne. Der er også dedikeret et område til medrejsende delegationer og andre regeringsansatte. Af særligt udstyr er flyet, ligesom det første fly, udstyret med avanceret kommunikationsudstyr og raketafvisningssystemer.

10+01 skiller sig desuden ud fra 10+03 ved at have en anden type skrift på siden samt vingespidser, der er fuldmalet i de nationale tyske farver sort, rød og gul.

I juni 2021 var 10+03 i øvrigt på besøg i Billund Lufthavn på en træningsflyvning forud for et statsbesøg fra den tyske forbundspræsident Frank-Walter Steinmeier i Danmark.

Tredje ACJ350 er også hos Lufthansa Technik
Sören Stark, koncernchef i Lufthansa Technik, forklarer, at ceremonielle overdragelser af regeringsfly er blevet en fin tradition, og at den seneste overdragelse igen er noget særligt.

”Flyet, der er døbt i dag, er ikke den første Airbus A350, som vi har overdraget til forbundsværnet, men alligevel bærer det alle symboler af et nyt flagskib med registreringsnummeret 10+01 og det historiefyldte navn Konrad Adenauer. Denne store ære afspejles også i den nye regeringskabine, vi har installeret, som sætter nye standarder med state-of-the-art-teknologi og høj funktionalitet samt omkostningseffektivitet,” siger han.

Den nye ACJ350 til den tyske regering blev døbt ved en ceremoni i Hamborg. Foto: Jan Brandes/Lufthansa Technik AG

Efter onsdagens overdragelse til Luftwaffe vil 10+01 blive flyttet til Køln. Det tredje ACJ350-fly til den tyske regering har fået registreringen 10+02 og navnet ”Theodor Heuss”, og det befinder sig allerede hos Lufthansa Technik i Hamborg. Også dette fly er i gang med at få installeret en fuld regeringskabine.

Flyet 10+03, der altså allerede er i drift, vender snart tilbage til Hamborg for at gennemgå den fulde ombygning, så det bliver identisk med de to øvrige ACJ350-regeringsfly. Flyet fik registreringen 10+03, da det bliver sidst færdig med den fuldstændige ombygning.

Tysk regering blev træt af A340’ere
Før de nye Airbus ACJ350-900 blev indlemmet i flåden hos Luftwafffe, benyttede den tyske regering to VIP-fly af typen Airbus A340. I de sidste år var der imidlertid flere uheldige episoder med flyene.

Særligt bemærkelsesværdigt var det, da forbundskansler Angela Merkel i november 2018 måtte tage et rutefly fra Madrid til Buenos Aires, fordi Luftwaffe ikke kunne levere varen. Merkel var ellers draget af sted i en af de over 20 år gamle A340’ere, men efter afgang fra Berlin opstod en teknisk fejl, og flyet måtte sikkerhedslande i Køln. Flyet kunne ikke fortsætte flyvningen, og den anden A340 var ikke til rådighed.

Frustrationen over A340’erne kulminerede i februar 2019, hvor forbundspræsident Frank-Walter Steinmeier strandede i Addis-Ababa i Etiopien som følge af en defekt generator på flyet.

Den tyske regering havde fået nok og bestilte få måneder senere tre nye ACJ350’ere til erstatning for A340’erne. Den samlede pris for de tre fly var, hvad der svarede til cirka ni milliarder kroner.

 

Relaterede artikler:

Merkels A350 på besøg i Billund Lufthavn

Slut med rutefly til Angela Merkel

Luftwaffe bestiller A350-regeringsfly med raketafvisningssystemer