Det forsinkede lufthavnsbyggeri i Ilulissat har ramt en vigtig milepæl i denne måned. Således er en ny 2.200 meter lang landingsbane blevet overdraget.
Egentlig skulle byggeriet af den nye internationale lufthavn i Ilulissat have været afsluttet i 2023, men sådan er det ikke gået.
Fremad går det dog, og nu er lufthavnens nye landingsbane for nylig blevet overdraget til Greenland Airports. Det skriver det grønlandske lufthavnsselskab på LinkedIn.
Her lyder det, at man den 10. oktober sammen med byggefirmaet Munck Gruppen markerede begivenheden med fyrværkeri, efter at der blev udført en gennemgribende inspektion af banen.
”Dette var den første officielle overdragelse, som omfattede alt, hvad der vedrører selve landingsbanen – et afgørende skridt på vejen mod færdiggørelsen af den nye lufthavn,” skriver Greenland Airports.
Markant forlængelse
Banen i Ilulissat på 2.200 meter repræsenterer en markant forlængelse af lufthavnens landingsbane. Den gamle bane er således 845 meter lang.
Munck Gruppen oplyser i en pressemeddelelse, at man i forbindelse med arbejdet har sprængt cirka seks millioner kubikmeter fast fjeld og indbygget omtrent otte millioner kubikmeter sten i forskellige størrelser – fra 0-32 millimeter små sten til 8-10 tons tunge sten.
Projektet er langt fra færdigt. Munck Gruppen skal frem til næste år færdiggøre kontor- og beboelsesfaciliteter samt værksteder, mens lagertelte skal nedtages.
Den nye adgangsvej til lufthavnen skal også færdiggøres, og vil løbe hen over den gamle landingsbane. De sidste meter sikkerhedshegn skal opsættes, ligesom flytekniske installationer i den gamle lufthavn skal tages ned. Derudover skal Munck Gruppen også færdiggøre et nyt hundeslædespor.
Fra Greenland Airports lyder det, at spanske Comsa nu skal installere lufthavnens systemer såsom ILS (Instrument Landing System, red.) i løbet af 2026, hvilket er sidste skridt, før banen åbner i sidste halvdel af 2026.
Banen er lige nu markeret med krydser, hvilket skal signalere til piloter i det ukontrollerede luftrum i Grønland, at de ikke må lande på banen.
Prisen er steget
Anlægsomkostningerne er i øvrigt steget betydeligt i løbet af byggeprocessen.
Derfor gik Greenland Airports, på jagt efter ekstra finansiering for at kunne færdiggøre byggeriet af den nye lufthavn.
Lufthavnsselskabet søgte således et lån fra ejerne, som tæller Grønlands Selvstyre og den danske stat. Det danske finansministerium oplyste i sommer, at den danske stat ville yde et finansielt bidrag til lufthavnsprojektet i Ilulissat for at imødekomme ønsket fra Greenland Airports International.
Det har udmøntet sig i et finansieringsbidrag på omkring 1,5 milliarder kroner fordelt på et yderligere statsligt genudlån på cirka 1,1 milliarder samt et statsligt anlægstilskud på 0,4 milliarder kroner.
Relaterede artikler:
Grønlandsk lufthavnsprojekt får hjælp fra staten