Åbningen af den nye atlantlufthavn i Ilulissat bliver yderligere forsinket, så den nu tidligst står klar i 2025. Herudover er den nye lufthavn i Qaqortoq også blevet lettere forsinket.
Det er ikke uden udfordringer, at det grønlandske lufthavnsselskab Kalaallit Airports anlægger de tre nye lufthavne i Grønland.
Seneste udfordring er, at arbejdet med at bygge den nye atlantlufthavn i Ilulissat tilsyneladende er så forsinket, at den ikke kan blive klar til tiden. Det skriver det grønlandske medie Sermitsiaq.AG, der har talt med Mikkel Bjarnø Lund, kommunikationschef hos Kalaalliit Airports A/S.
”Anlægsprojektet i Ilulissat er desværre betragteligt bagud i forhold til den kontraktuelle tidsplan,” siger han.
Kalaallit Airports oplyste for få uger siden, at den nye atlantlufthavn i Nuuk åbner 28. november 2024. Og det var planen, at lufthavnen i Ilulissat skulle åbne nogenlunde samtidig. Dette sker imidlertid ikke.
Åbner tidligst i 2025
Det omfattende projekt i Ilulissat skulle være færdigt i løbet af 2024, var håbet fra Kalaallit Airports for bare tre uger siden. Men tidsplanen bliver overskredet, og lufthavnsselskabet er i dialog med entreprenøren om en opdateret tidsplan, oplyser Mikkel Bjarnø Lund.
Han forklarer, at der ikke er forhåbninger om at åbne i 2024, men at det tidligst bliver i 2025 uden at kunne blive mere konkret. Dermed bliver åbningen af lufthavnen udsat endnu en gang, eftersom den oprindeligt skulle have slået dørene op i 2023.
Det var i sin tid et krav fra de grønlandske politikere, at de nye lufthavne i Nuuk og Ilulissat skulle være færdigbygget nogenlunde samtidig. Dette skabte imidlertid kritik, da flere mente, at der i første omgang skulle fokuseres på lufthavnen i Nuuk.
Udfordringer omkring ny Qaqortoq-lufthavn
Foruden det forsinkede byggeri af lufthavnen i Ilulissat har der også været visse problemer med tidsplanen ved byggeriet af lufthavnen i Qaqortoq i det sydlige Grønland.
Således kunne Kalaallit Airports ikke blive enige med MT Højgaard om anlægsprisen for blandt andet en terminalbygning i lufthavnen. I midten af oktober landede lufthavnsselskabet dog en aftale med KJ Greenland, der skal stå for byggeriet af den nye terminal, AFIS-tårnet og servicebygningen i lufthavnen.
KJ Greenland indleder arbejdet i foråret 2024, og det forventes, at bygningerne kan stå færdige til december 2025 med forventet åbning af lufthavnen i begyndelsen af 2026. Dermed bliver projektet kun lettere forsinket i forhold til det oprindeligt planlagte. Helt oprindeligt skulle lufthavnen dog have åbnet i slutningen af 2023, så lufthavnen vil derfor forventeligt blive lidt over to år forsinket.
Byggeriet af landingsbane og forplads varetages af den canadiske entreprenørvirksomhed Pennecon, og dette arbejde følger tidsplanen. Arbejdet består blandt andet i at sprænge og udjævne terrænet som forberedelse til landingsbanen.
Relaterede artikler:
Strid udsætter byggeri af ny lufthavn i Grønland