Kabinen i Emirates´ A380-800 fly med 615 sæder. (Foto: Morten Lund Tiirikainen)

Op imod 200 ledige sæder på A380-afgange til og fra CPH

Interessen for at flyve med A380-flyet mellem København og Dubai er kølnet. Fra marts til og med august har der i gennemsnit været 177 ledige sæder per afgang.

Da Emirates den 1. december sidste år indsatte megajumboen A380-800 på ruten fra Dubai til København, skete det under stor opmærksomhed fra medier og flyinteresserede. Det blev de første fire måneder belønnet med en passagervækst på over 30 procent, da mange rejsende valgte at flyve via Dubai med Emirates for at prøve verdens største passagerfly, der i udgaven til Købehavn-ruten er indrettet i en to-klasses version med ikke færre end 615 sæder.

Der har været en naturlig skepsis i forhold til, om markedet fra Københavns Lufthavn var stort nok til hver dag året rundt at kunne fylde et fly med 615 sæder til og fra CPH. En øvelse, der samtidig udfordres af, at Dubai-selskabet også flyver dagligt til Stockholm og Oslo.

Nu har nyhedens interesse for A380´eren lagt sig, og det kan også aflæses på passagertallene. Samlet har der i en seks måneders periode fra den 1. marts til 31. august været i gennemsnit 177 ledige sæder per A380-afgang til og fra Københavns Lufthavn. Tal fra Trafikstyrelsen viser nemlig, at omkring 153.000 passagerer har rejst på Dubai-ruten i denne periode, hvilket i gennemsnit svarer til 416 passagerer per afgang.

Dermed har den gennemsnitlige belægning i halvårsperioden fra marts til og med august været på 70 procent mod 82 procent i samme periode året før, hvor omkring 127.500 passagerer fløj med et Boeing 777-300ER fly mellem København og Dubai. Dette fly havde en kapacitet på 427 sæder, og i gennemsnit var 346 af disse sæder solgt på hver afgang.

Har nedjusteret kapacitet
Den relativt svage belægningsprocent kan givetvis betyde, at Emirates på et tidspunkt bliver nødt til at nedjustere kapaciteten på ruten. Det afviser selskabet dog og udtrykker glæde over passagerudviklingen på København-Dubai ruten.

“Emirates er glade for både den modtagelse, den ikoniske A380 har fået i Danmark, og for antallet af rejsende på ruten mellem København og Dubai. Set fra et økonomisk perspektiv bliver man nødt til at tage alle aspekter i betragtning. Det betyder, at man både skal se på antallet af passagerer og mængden af last, som A380’eren medbringer. Emirates har ingen planer om at fjerne A380’eren fra ruten mellem København og Dubai, og vil også fremadrettet arbejde på at øge antallet af passagerer og mængden af last og dermed fortsat bidrage positivt til den danske økonomi,” siger en talsmand fra Emirates til CHECK-IN.dk.

At den største A380´er med 615 sæder kan være for stor til alle afgange viser sig også i det faktum, at 80 af 368 flyvninger mellem København og Dubai fra 1. marts til 31. august er gennemført med mindre A380-fly, end det var planlagt på ruten. På disse 80 flyvninger er der benyttet versionerne med 517, 491 eller 489 sæder, hvormed kapaciteten er reduceret med omkring 10.000 sæder i forhold til 615-sæders fly på samtlige afgange.

“Emirates har fra 1. marts til 31. august 2016 opereret med en kombination af to forskellige set-ups på vores A380’er. Det vil sige, at vi har haft både to og tre klasser. Ser man på det totale antal tilgængelige sæder i denne periode, har vi, sammenlignet med samme periode året før, oplevet en stigning i passagerantallet på 25 procent, og på 33 procent i peroden fra december til og med februar 2016 alene. Vi har desuden oplevet vækst i antallet af passagerer på Business Class. Både til og fra Danmark,” understreger Emirates-talsmanden.

 

Relaterede artikler:

Ujævne første 14 dage for A380 i CPH

CPH ind i kæmpe-flyets klub

Emirates fejrer A380-debut i CPH med rabatter

Verdenspremiere i CPH på 615-sæders fly

Emirates lancerer Airbus A380 til CPH