2017 blev det sikreste år i luftfartens historie

En opgørelse fra Aviation Safety Network viser, at der kun var 44 omkomne ved 10 alvorlige flyulykker i 2017, og det er det laveste antal nogensinde.

Hver dag året rundt skal alverdens flyselskaber sikre, at otte millioner passagerer på 100.000 kommercielle flyvninger kommer sikkert frem til destinationen. Det var mere eller mindre, hvad der skete i 2017, der var året med færrest antal registrerede flyulykker samt det færrest antal omkomne blandt de hændelser, som hollandske Aviation Safety Network har registreret siden 1919.

I 2017 blev der således kun registreret 10 alvorlige ulykker med samlet 44 omkomne. Til sammenligning var der i 2016 i alt 16 alvorlige ulykker, hvor 303 mennesker mistede livet.

Halvdelen af de 10 alvorlige flyulykker i 2017 involverede fragtfly, mens den anden halvdel var passagerfly. I betragtning af, at der i 2017 blev gennemført omkring 36,800.000 flyvninger betyder det, at ulykkesraten faldt til én alvorlig flyulykke per 7.360.000 flyvninger.

“Siden 1997 har det gennemsnitlige antal flyulykker vist et konstant og vedvarende fald, hvilket for en stor dels vedkommende skyldes den sikkerhedsskabende indsats, der bliver drevet af internationale luftfartsorganisationer som ICAO, IATA, Flight Safety Foundation samt luftfartsindustrien,” siger Harro Ranter, der er chef for Aviation Safety Network.

400 dage siden ulykker med store passagerfly
Den flyulykke i 2017, der kostede flest menneskeliv fandt sted på årets sidste dag. Det var en Cessna 208B Grand Caravan fra Nature Air, der forulykkede nær Punta Islita i Costa Rica. Ved ulykken omkom samtlige 12 ombordværende personer.

I dag – den 2. januar 2018 – er det præcist 400 dage siden, at der sidst har været et alvorligt uheld med et stort passagerjetfly. Årets alvorligste flyulykke i 2016 fandt nemlig sted den 28. november, da et chartret Avro RJ85-fly fra flyselskabet LaMia i Bolivia styrtede ned under indflyvningen til Medellin-lufthavnen i Colombia. Flyet var chartret af den brasilianske fodboldklub Chapecoense SC og var afgået fra Santa Cruz i Bolivia med 68 passagerer og ni besætningsmedlemmer om bord. Ulykken, der skete som følge af, at flyet løb tør for brændstof, krævede i alt 71 dødsofre.

Det er samtidig i dag 794 dage siden, at der indtrafik en ulykke med et passagerfly med over 100 personer ombord. Den seneste ulykke skete den 31. oktober 2015, hvor et russisk Airbus A321-fly fra selskabet MetroJet styrtede ned i Sinai-ørkenen kort efter start fra lufthavnen i den egyptiske badeby Sharm El Sheikh. Det viste sig sidenhen, at en bombe placeret ombord i flyet var årsagen til ulykken.

Opgørelsen fra Aviation Safety Network indeholder samtlige flyulykker med dødelig udgang på civile fly certificeret til 14 passagerer og derover. Dermed er militære flyvninger ikke på listen, hvorfor ulykken den 7. juni 2017, hvor et Y-8F transportfly fra Myanmair Air Force forulykkede med 122 omkomne til følge, ikke er inkluderet.

 

Relaterede artikler:

Dropper to-personers regel

Stigning i antallet af dræbte i flyulykker

SAS blandt de 20 sikreste flyselskaber

Flere alvorlige flyulykker i 2016

EU overvejer sort liste over usikre lufthavne