Lufthansa Airbus A350-900 i München Lufthavn. (Foto: Alex Tino Friedel ATF Pictures/Lufthansa PR)

2020: Første år med passagerfald siden finanskrisen

IATA forudser et globalt fald i flytrafikken på 0,6 procent i 2020 som følge af Covid-19. Lufthansa har sat 13 langdistancefly på jorden og Air France-KLM venter et tab på 1,5 milliarder kroner.

Det er efterhånden ved at gå op for de fleste, at coronakrisen kan vise sig at blive langt mere omfattende end SARS, for så vidt angår de økonomiske eftervirkninger.

Mens der var en højere dødelighed fra SARS-virusset sammenlignet med COVID-19, så rammer de meget omfattende restriktioner for at hindre smittespredning nu flyselskaberne med fuldt kraft – ikke alene i Asien, men i stigende omfang også i Europa.

Den internationale luftfartsorganisation IATA har torsdag offentliggjort en meddelelse, hvori det hedder, at den globale efterspørgsel hos flyselskaberne i 2020 vil falde med 4,7 procent i forhold til en tidligere forventet stigning på 4,1 procent. Det betyder, at der på globalt niveau vil blive 0,6 procent færre flyrejsende i 2020, hvilket er første år med passagertilbagegang siden finanskrisen i 2008 og 2009.

Samlet bliver regningen til flyselskaberne på 29,3 milliarder dollars, hvilket svarer til lidt mere end 200 milliarder kroner.

“Flyselskaberne skal træffe vanskelige beslutninger om at skære i kapaciteten og i nogle tilfælde ruter. Lavere brændstofomkostninger hjælper med at udligne nogle af de tabte indtægter. Dette vil blive et meget hårdt år for flyselskaberne,” siger Alexandre de Juniac, generaldirektør for IATA.

13 langdistancefly på jorden
Ifølge Reuters kunne Lufthansa-koncernen torsdag offentliggøre, at der indtil videre er sat 13 langdistancefly på jorden som følge af de midlertidige trafikrestriktioner.

“Dette vil have en mærkbar effekt på vores forretning,” siger en talsmand fra den europæiske luftfartskoncern.

Det er fly fra Lufthansa, SWISS og Austrian, der er sat på jorden, da de tre flyselskaber har aflyst samtlige flyvninger til Kina frem til den 29. marts, hvor vintertrafikprogrammet ophører.

Til sammenligning har SAS været nødt til at tage to langdistancefly ud af drift indtil udgangen af marts, og her forventer Sydbank-analytiker Jacob Pedersen et tab på op imod 150 millioner kroner.

Kan tabe op imod 1,5 milliarder kroner
Hos Air France-KLM, der torsdag kunne præsentere selskabets regnskab for fjerde kvartal af 2019, har man også regnet på, hvad coronakrisen vil kunne koste. Frem til april forventer den fransk-hollandske luftfartskoncern et tab på mellem 150 og 200 millioner euro, hvilket er mellem 1,1 og 1,5 milliarder kroner.

”Det er den hypotese, som vi arbejder efter i øjeblikket, men vi ved ikke, hvor troværdig den er,” sagde Air France-KLM´s koncernfinansdirektør Frederic Gagey i forbindelse med præsentation af kvartalsregnskabet. ”Selvfølgelig vil virkningen være større, hvis det kommer til at vare længere.”

De europæiske luftfartsaktier kom torsdag i et nyt dyk som følge af meldingerne fra Air France-KLM og Lufthansa-koncernen. Air France-KLM faldt med  3,49 procent og lukkede i kurs 9,39, mens Lufthansa faldt med 2,5 procent til kurs 15,02.

 

Relaterede artikler:

Asiatiske flyselskaber i akutte problemer

Coronavirus kan koste flyselskaber mere end SARS

Finnair: Corona-effekten er beskeden