Icelandair havde i oktober 7.500 passagerer på de internationale ruter. Trods et stærkt reduceret ruteprogram sad der kun passagerer i lidt over en tredjedel af sæderne på flyene.
Det er ikke nogen overraskelse, at langt hovedparten af verdens flyselskaber i de seneste måneder har haft passagertal, der ligger langt under niveauet i de tilsvarende måneder de foregående år.
På de få ruter, som flyselskaberne opretholder, flyves der typisk med færre frekvenser og i nogle tilfælde også med mindre flytyper end normalt. Alligevel er belægningen på flyene ofte foruroligende lav.
Et godt eksempel på det er Icelandair. Det islandske flyselskab havde i oktober blot 7.500 passagerer på de internationale ruter, som udgør kerneforretningen i Icelandair, og det svarer til et fald på 98 procent i forhold til passagertallet i oktober sidste år.
Kun fire internationale ruter
Icelandairs samlede flykapacitet var i oktober 96 procent mindre end i samme måned sidste år. I øjeblikket opretholder selskabet kun passagerflyvninger på de internationale ruter fra Keflavik-lufthavnen til København, London-Heathrow, Amsterdam samt Boston i USA med et stærkt reduceret program.
På trods af de få ruter og frekvenser er der generelt langt flere tomme end fyldte sæder på flyene. I oktober havde Icelandair således en gennemsnitlig belægningsprocent på blot 35,7 procent på de internationale flyvninger, mens man i oktober sidste år havde en belægningsprocent på 85,3.
I gennemsnit fløj det islandske selskab med blot 242 passagerer om dagen på de internationale ruter i oktober.
Indenrigsfly er halvt fyldt
Icelandair peger i en pressemeddelelse på COVID-19-pandemien og de efterfølgende rejserestriktioner som årsagen til det store fald i antallet af passagerer, og det gælder i særlig grad de rejserestriktioner, som Island indførte i slutningen af august.
På Icelandairs indenrigsruter og regionale ruter er situationen en smule bedre end på de internationale ruter. Antallet af passagerer på selskabets indenrigs- og regionale ruter var 6.800 i oktober, hvilket svarer til et fald på 72 i forhold til året før. Belastningsgraden var på 52,8 procent.
Indenrigsflyene var med andre ord i gennemsnit cirka halvt fyldt med passagerer, mens der på Icelandairs internationale ruter i gennemsnit kun sad passagerer på lidt over en tredjedel af sæderne.
Relaterede artikler:
Icelandair med driftsoverskud i tredje kvartal