CRJ900 fra SAS opereret af CityJet. (Foto: Marieke van Hulst Pedersen | Theaviationplatform.dk)

30-års jubilar med 275.000 SAS-flyvninger

For 30 år siden sendte CityJet det første fly på vingerne i samarbejde med Virgin Atlantic, men i dag er selskabet mere skandinavisk end det er irsk, da 80 procent af de ansatte arbejder i Danmark og Sverige.

Det irske flyselskab CityJet kan den 10. januar fejre, at det er 30 år siden, at man sendte første fly på vingerne. Det skete på ruten mellem Dublin og London City Airport på en franchiseaftale med Virgin Atlantic.

Nogle år senere fulgte en periode fra 2000 til 2014, hvor selskabet var ejet af Air France, og i dag er CityJet en førende wetlease-operatør af regionale jetfly i det europæiske marked.

På kundelisten har der gennem tiden været Aer Lingus, Air France, Brussels Airlines, KLM, Lufthansa og ikke mindst SAS. 

I dag beskæftiger CityJet omkring 600 ansatte, og 80 procent af disse arbejder fra skandinaviske baser i Københavns Lufthavn og Stockholm-Arlanda, mens det irske selskab stadig har administration og hovedkontor i Dublin.

460 ansatte i Danmark
Kontrakten med SAS om wetlease-produktion med CRJ900 blev indgået i 2016, og som en del af aftalen blev SAS-ejede Cimber A/S solgt til det irske flyselskab, hvormed flyene var til rådighed til opfyldelse af kontrakten.

“Dette opkøb har været medvirkende til at øge CityJets operationelle kapacitet samt bringe et væld af nye skandinaviske talenter ind i CityJet-teamet samt styrke dets fodaftryk i Norden,” skriver selskabet i en pressemeddelelse.

CityJet har siden 2016 gennemført 275.000 flyvninger for SAS og i CityJet A/S beskæftiges alene 460 ansatte på danske kontrakter og overenskomster, hvilket er med til at understrege, at CityJet har stor tilknytning til det danske luftfartsmarked.

“Det er svært at tro, at det selskab, vi oprettede for tredive år siden, i dag ville være en ægte paneuropæisk operation, der leverer services til de store flyselskaber i hele Europa. CityJet har gennem hele sit liv været fokuseret, innovativt og altid klar til at tilpasse sig ændringer på markedet, som der har været mange af gennem årene,” siger Pat Byrne, der er stifter af og bestyrelsesformand i CityJet.

Rekonstruktion i 2020
CityJet gennemgik i 2020 en rekonstruktion ved en irsk domstol, da coronapandemien fik en i forvejen anstrengt økonomi til at kuldsejle. De finansielle udfordringer havde rod i SAS-aftalen fra 2016, der var for dyr og kompleks, mens russiske problemfly og pilotmangel sidenhen udfordrede det irske flyselskab frem mod ansøgningen om rekonstruktion i april 2020.

Samlet måtte kreditorerne vinke farvel til 3,7 milliarder kroner, mens selskabet genopstod som et irsk selskab med et meget stort skandinavisk islæt. I 2021, der var det første år efter rekonstruktionen, udgjorde SAS-aktiviteter 99,7 procent af en samlet omsætning på lidt over en halv milliard kroner.

CityJet har siden oktober sidste år været en del af SARA (Strategic Alliance of Regional Airlines) sammen med spanske Air Nostrum.

Selskabet råder i dag over 25 fly, heraf 21 CRJ900 samt fire CRJ1000.

 

Relaterede artikler:

Øger overskuddet i CityJets danske bemandingsselskab

99,7 procent af CityJets omsætning kommer fra SAS

CAU: Kritisabelt at SAS outsourcer jobs til CityJet